For fjerde gang er Mercedes-Benz Actros kåret til ”Truck of the Year”, og seierstroféet ble overrakt av juryformann Gianenrico Griffini, Italia, (t.h) til lastebilsjef Hubertus Troska (midten) og teknisk sjef Georg Weiberg.
For fjerde gang er Mercedes-Benz Actros kåret til ”Truck of the Year”, og seierstroféet ble overrakt av juryformann Gianenrico Griffini, Italia, (t.h) til lastebilsjef Hubertus Troska (midten) og teknisk sjef Georg Weiberg.

Truck of the Year 2012: Mercedes-Benz Actros til topps

For 4. gang gikk Mercedes-Benz Actros til topps og ble kåret til "Truck of the Year 2012" av den internasjonale ITOY-juryen som består av fagpressejournalister fra 24 europeiske land.

Truck of the Year-kåringen var selve finalen under åpingen av fagmessen Trailer 2011 i Kortrijk, Belgia.

Prisdrysset startet med kåringen av Van of the Year som også var lagt til Trialer 2011-utstillingen. Vinner ble Renault Kangoo ZE.

Dernest kom messens to tradisjonelle priser, beste Trailer som gikk til Muvex of prisen til beste komponentleverandør som ble Carrosia med system for kjøletanker.

Les mer om Van of the Year -

Topper listen

Truck of the Year-kåringen satt punktum under åpningsseremonien. Det er 36. gang det berømte troféet av bilrattet med nasjonssymbolet for 24 nasjoner deles ut til "Årets lastebil i Europa". Med sin 8. seier topper Mercedes-Benz vinnerlisten gjennom alle tider.

At Mercedes-Benz Actros i versjon IV ble vinner, er ingen bombe. Med det grundige forarbeidet produsenten har gjort på alle områder, var Actros soleklar favoritt. Mercedes-Benz Actros fikk 161 av juryens stemmer. Hver nasjon har 12 stemmer, men ingen kandidat kan få mer enn 7.

Ny på listen

På sølvplass med 67 stemmer kom den tjekkiske nylanseringen, Tatra Phoenix. Den robuste tungtrekkeren har fått en skikkelig ansiktsløftning etter avtalen hvor DAF er gått inn med 20% eierandel i selskapet. Tatra Phoenix, med drift på alle hjul, er nå utstyrt med DAFs hytter og Paccar/DAF motorer.

Tatra tar sikte på å etablere seg i alle europeiske land med biler for anleggskjøring, tømmerkjøring og tungtrekking. Det var stor glede hos Tatra-ledelsen over sølvplassen.

Sistemann på pallen var Scania Euro 6 som fikk 50 stemmer av juryen og avanserer på "Adelskalenderen".

Se alle vinnere fra 1977 -

 

Nyutvikling

Under utdelingen av det ettertraktede troféet poengterte juryformannen, italienske Gianenrico Griffini, at Mercedes-Benz i nye Actros har kombinert evolusjonære elementer med en revolusjonerende nyutvikling.

Drivlinjeteknologien er hevet flere hakk, og med aerodynamisk hytte nøytraliseres effekten av Euro 6-kravet som vil medføre økt drivstofforbruk. Nye Actros hever nivået på effekt, sikkerhet og komfort i tunge kjøretøy. Ved å tilby Fleet Board telematikk som standard, får føreren meldinger som gir mulighet til å påvirke kjøremønster, drivstofforbruk og redusere CO2-utslippet. Med nye Actros har Mercedes-Benz hevet lista for effektivitet og komfort i tunge kjøretøy, sa juryformann Griffini og overrakte troféet med det berømte rattet til sjefen for Mercedes-Benz lastebiler, Hubertus Troska. 

Forsiden nå