Trux' grunnlegger Axel Sandstedt ved en «Highway»-frontbeskytter. Til høyre står sønnen Peder Sandstedt.
Trux' grunnlegger Axel Sandstedt ved en «Highway»-frontbeskytter. Til høyre står sønnen Peder Sandstedt. (Foto: Trux AB)

Trux er 30 år - les historien om «elgfangeren»

Det som en gang begynte som en enkel «elgfanger» hos bedriften Trux har i dag vokst til et bredt sortiment av sikkerhets- og stylingutstyr til tunge kjøretøy.

- Ideen kom til og bygynne med fra en sjåfør som hadde blitt lei av frontskader etter vilt. Han hadde sett en frontbeskytter i Australia og spurte Axel Sandstedt, eier av Exte (som drev med lastforankring i aluminium), om ikke de kunne utvikle en frontbeskytter til det svenske markedet, sier Hasse Olsson som er «platssjef» i svenske Trux.

Dette var på begynnelsen av 80-tallet. Den eksplosive økningen i elgestammen i norden var et faktum, og viltulykkene var et daglig innslag i sjåførenes hverdag i Sverige. Mange sjåfører ble stående flere timer ekstra ute i skogene når kjøleradiatoren hadde lekkasje etter viltpåkjørsel.

- Når en tømmerbil kolliderer med vilt, er det sjelden mer enn små skader på lastebilen. Man viker ikke unna en elg når man kommer med 60 tonn vogntog. Derimot kunne man være uheldig ved at for eksempel radiatoren sprakk. Da ble man stående. Forsikringsselskapene ble også mer og mer lei av påkjørslene.

På norsk har beskytteren fått økenavnet «kufanger» på folkemunne, selv om det antakeligvis «fanges» flere elg enn kyr med utstyret.

Produktet var forbudt

Exte tente på den svenske sjåførens ide, og selskapet utviklet en frontbeskyttelse i aluminium for å spare vekt i forhold til å bruke stål. Men svenske Trafiksäkerhetsverket tenkte annerledes. De anså at frontbeskytteren var farlig og mer skadelig for myke trafikanter, så de besluttet å forby produktet. Men produsenten ga seg ikke.

- Trux' grunnlegger Axel Sandstedt var sikker i sin sak. Frontbeskytteren ga større sikkerhet, og sammen med Chalmers tekniske høyskole i Göteborg lykkes han i å bevise at avstandsmonterte frontbeskyttere i aluminium faktisk var en fordel for myke trafikkanter fordi det dempet støtet. Transportstyrelsen måtte gi seg og Trux fikk dispensasjon fra den nye loven, sier Hasse Olsson.

Trux, Volvo og Scania

I 1986 solgte Axel Sandstedt Exte og startet Trux. Til 1999 var selskapet familieeid, men da kjøptes Trux av Mekanotjänst. Gjennom årene har bedriften hatt tilhold i en liten bygd i Färila i Hälsingland, men i 2001 ble virksomheten flyttet til mer sentrale Ljusdal. I dag selges Trux på det europeiske markedet og i Afrika.

- Takket være samarbeid med Volvo og Scania, monteres våre frontbeskyttelser også i Brasil og Kina, sier Olsson.

I tillegg til den opprinnelige viltfangeren har Trux utviklet bøyler i aluminium der det kunne monteres ekstralys og rene stylingprodukter.

- Tidligere skrudde sjåførene fast sine ekstralys direkte i taket, med det resultatet at det oppsto vannlekkasje i førerhuset. Med våre bøyler bruker man bilens egne fester og får en mer stabil montering, sier Olsson.

Norge er viktig for Trux

Trux opplyser i en pressemelding at selskapet skaper adskillige arbeidplasser lokalt ved å benytte seg av lokale entreprenører til bearbeiding av produktene.

- Vi ser lyst på fremtiden. Selv om konkurransen hardner til og mange produserer frontbeskyttere i dag, er vi nesten alene om å produsere dem i aluminium. Vi har også en sterk merkevare. 30 år i bransjen gir erfaring og stabilitet. Våre kunder vet at de får kvalitet når de investrerer i våre produkter, sier Olsson.

Trux AB er, ifølge Olsson, markedsleder i Europa på frontmontert sikkerhetsutstyr til tung lastebil. Selskapets største markeder er Sverige, Norge, Tyskland, England og Nederland.

Trux holder til i Ljusdal i Hälsingland, midt i Sverige, og inngår i Mekanotjänst Holding AB.

Forsiden nå