MAN Metropolis kan lades fra en standard kontakt. I tillegg har den en V6 VW-diesel som kan lade litium-ion batteriet.
MAN Metropolis kan lades fra en standard kontakt. I tillegg har den en V6 VW-diesel som kan lade litium-ion batteriet.

Tung MAN-hybrid

MAN er nå i full gang med å utvikle en tung plugin hybrid-lastebil. Den vil bli vist på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september.

Utseendemessig skiller en MAN Metropolis seg ikke fra en standard TGS.
Utseendemessig skiller en MAN Metropolis seg ikke fra en standard TGS.

Hybriden er døpt Metropolis og bygger på MAN TGS. Den kan lades ved fra en normal stikkontakt. Strømmen lagres i et litium-ion batteri som er plassert under førerhuset. I tillegg har bilen en V6 personbil-dieselmotor på 204 hk fra søsterselskapet Volkswagen. Den driver en generator som gir strøm til batteriet og dermed øker rekkevidden. Mot slutten av året skal MAN Metropolis ut på en toårig felttest som renovasjonsbil, et typisk bruksområde for hybride lastebiler.

Metropolis er basert på MAN TGS 6x2-4. Den elektriske motoren yter 203 kW og driver lastebilens bakhjul via en to-trinns automatgirkasse. Bilen skal kunne kjøre helt utslippsfritt i bysoner, og med motoren avslått går den også svært støysvak. Det forventes at stadig flere land vil innføre utslippsfrie soner i byer, og med Metropolis-prosjektet vil MAN være forberedt på fremtiden.

Servostyring, kompressor og hydraulikkpumpe, samt klimaanlegget, drives selvsagt også elektrisk. Det er en egen strømstyringsfunksjon som sørger for økonomisering med energiforbruket. En fargeskjerm informerer sjåføren om strømbruk, energigjenvinning, batteristatus og ladning. Batteripakken veier selvsagt en del, men siden Metropolis verken har en tung lastebilmotor eller tung girkasse havner vekten på praktisk samme som for en tilsvarende konvensjonell TGS.

 

Forsiden nå