17,5-tonneren ZX135US-5 SRF er spesialkonstruert for tunnelarbeid.
17,5-tonneren ZX135US-5 SRF er spesialkonstruert for tunnelarbeid.

«Tunnelkonge» fra Hitachi

Blant Hitachi-nyhetene på Bauma er det en «tunnelkonge» på 17,5 tonn.

Det er beltegraveren ZX135US-5 SRF (Short Reach Front) som er påklistret «Tunnel-König» på frontruta og er skreddersydd for tunneldrift. Det meldes om at norske tunnelentreprenører har studert spesialmaskinen under Bauma-dagene.

Den kompakte maskinen med kort rompe, kort bom og stikke er spesialkonstruert for jobber med flere typer tunnelredskap. Frontruta har beskyttelsesgitter og stikkesylinderen er plassert på undersiden av bommen. Dette er bare noen av konstruksjonsendringene sammenlignet med standardutgaven av ZX135US-5 (15,5 tonn).

Den kompakte spesialmaskinen er 5,27 m lang, 2,94 m høy og har motor på 98 hk. Maskinen som er utstyrt med solide løftebraketter på motvekten og bommen, skal også være servicevennlig.

Forsiden nå