Tunnelstein blir ny havn
Stein fra jernbanetunnelen i Holmestrand blir ny havn i Drammen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Transporten av tunnelstein som skal benyttes til videreutviklingen av havneanlegget på Holmen i Drammen, er nå i gang. Om et års tid kan Drammen havn være utvidet med bortimot 40 dekar.
I disse dager tippes de første steinlassene på kaia i Drammen. Fra kaia på Tangen går steinen i lektere til fjorden utenfor Holmen.
3.000.000m3
Steinen kjøres fra Jernbaneverkets store tunnelprosjekt i Nordre Vestfold, fra tunnelens nordligste del. Totalt skal det sprenges ut tre millioner kubikkmeter stein. En tredjedel kan havne i Drammensfjorden og bli nye havnearealer.
- Vi har inngått avtale med Jernbaneverket om å motta 550.000 kubikkmeter stein, og vi har opsjon på ytterligere 550.000, uttaler havnedirektøren i Drammen, Einar Olsen.
Han opplyser at den første leveransen benyttes til å anlegge en motfylling på sjøbunnen for å sikre stabilitet. Utfylling av det synlige, nye arealet på Holmen vil begynne neste år hvis opsjonsavtalen realiseres.
Flytter terminaler
- Når utfyllingen er ferdig, vil Drammen havn kunne være 30.000 - 40.000 kvadratmeter større. Det innebærer for eksempel at godsterminalene i Nybyen og på Sundland kan flyttes til Holmen. En slik flytting vil frigjøre arealer for byutvikling, og medføre sterk reduksjon av tungtrafikken i sentrale deler av byen, sier havnedirektør Olsen.
Utfyllingen i fjorden utenfor Holmen representerer ikke noen innsnevring av elveløpene og medfører ingen andre begrensninger for aktiviteten i fjorden eller på elven. Utvidelsen av arealet på Holmen er godkjent av Fylkesmannen i Buskerud og arbeidet utføres etter instruksjoner fra Norges Geotekniske Institutt (NGI), slik at utfyllingen skjer faglig forsvarlig, opplyser Olsen.