Wolfgang Lehner (f.v.) fra Strabag AG, Gunnar G. Løvas fra Jernbaneverket og Steinar Myhre fra Skanska Norge AS signerte kontrakten på den nye Ulriken tunnelen
Wolfgang Lehner (f.v.) fra Strabag AG, Gunnar G. Løvas fra Jernbaneverket og Steinar Myhre fra Skanska Norge AS signerte kontrakten på den nye Ulriken tunnelen

Ulriken-tunnelen signert

Jernbaneverket signerte i går kontrakt med arbeidssamarbeidet JV Skanska Strabag på Ulriken-tunnelen i Bergen. Kontrakten har en verdi på 1,3 milliarder kroner.

Tunnelen, som blir 7,8 kilometer lang, skal drives med en TBM med diameter på 9,3 meter. Den skal gå fra Bergen sentrum til Arna.

Den skal ha ett spor og med krysningsspor på Arna siden.

Hvilken ende arbeidene skal starte er ikke helt avklart enda, men kontrakten er med oppstart i Bergen sentrum. Det er imidlertid en opsjon i kontrakten om oppstart i Arna som vurderes i disse dager.

Ulriken-tunnelen er den første jernbanetunnelen som drives med TBM i Norge.

- Vi skal først sprenge 800 meter med konvensjonell tunnel med et varierende tverrsnitt. TBM maskinen er det ett års leveringstid på og vi regner med å komme i drift med den etter sommeren 2015, sier Hans-Erik Larsen som er prosjektleder i Jernbaneverket.

TBM-en som skal brukes i Bergen er den største som har vært brukt i Norge.

Etter planen skal det nye tunnelen, som vil gi dobbeltspor inn til Bergen, være klar sommeren 2017.

 

 

 

 

Forsiden nå