Ofte i det ”skjulte” utvikler og produserer underleverandørene spesielt livsviktige komponenter for bilindustrien.
Ofte i det ”skjulte” utvikler og produserer underleverandørene spesielt livsviktige komponenter for bilindustrien.

Underleverandørenes rolle

Ordtaket "Liten tue kan velte stort lass" passer godt som en konklusjon på rollen underleverandørene og deres små og store komponenter spiller i en større sammenheng. I marsutgaven av A&T ble vi igjen minnet om det da vi leste at Bergens-firmaet Vema Systems AS er verdensledende på AdBlue-sensorer.

Norsk industri inneholder endel bedrifter som er viktige underleverandører til industrien, blant annet til olje- og skipsindustrien. Og selv om Norge ikke har noen bilproduksjon, eksisterer en god del norske underleverandører til bilindustrien. Noen av dem er ukjente for folk flest; noen vet selvfølgelig at det produseres bildeler på Kongsberg og Raufoss, mens andre lever anonymt.

Også ute i den store verden hvor det er stor bilindustri, lever mange viktige og ofte store underleverandører en anonym tilværelse. Det har sine grunner. Bilprodusentene har ikke noe imot at vi tror hele bilen er laget av dem. Den vanlige personbilkunde tror vel antagelig det. Det er litt bedre hos lastebil- og bussfolket. Grunnen er vel først og fremst at interessen for produktet går dypere.

"Vi har utviklet ..."

Sitatet i mellomtittelen finner man hele tiden i pressestoff og brosjyrer fra bilprodusentene, selv om det er en underleverandør som har utviklet "nyheten" som bekjentgjøres med høy sigarføring under en messe.

Av og til kan det oppleves som litt pinlig når man kort tid i forveien har vært på pressekonferanse hos underleverandøren og fått informasjon om den samme nyheten.

Noen er mer åpne enn andre og opplyser at komponenten kommer fra en navngitt underleverandør. Da gjelder det som regel store og meget kjente underleverandører som det kan lønne seg å ha et godt forhold til.

Uten å utnevne Volkswagen til den mest "ærlige", får selskapet bonus for ikke å gjøre noen hemmelighet av at koblingen som benyttes i 4x4-utgaver (4Motion) er utviklet og produseres av Haldex. Når en lastebil, enten det gjelder en Scania eller en Iveco, er utstyrt med Allison automatkasse, oppgis det alltid.

Vi syns det er bra når Mercedes-Benz opplyser om at det nye common rail-systemet, X-Pulse, for den nye "verdensmotoren" er utviklet i samarbeid med Bosch. Så kan jo den som hører det, tro hva han vil om hvem som har utviklet det og hvem som produserer det. Litt morsomt er det også å se og høre at av de tre store mottagerne av den automatiserte girkassen ZF AS-Tronic, er det bare DAF som sier det uten kamuflasje. Når det gjelder bremser på lastebiler og busser, må man spørre for å få vite hvem partneren er. At det er Wabco eller Knorr står ingen steder.

Størrelsen teller

Det ser ut som om underleverandørens størrelse og komponentens viktighet teller når det avgjøres om produsentens navn skal oppgis. I en forgangen periode da lastebilenes styrestabilitet var i fokus, ble snekkeprodusenten alltid oppgitt av ZF-kundene, til og med tallet som anga snekke-utgaven. Vi tror det hadde noe med det faktum å gjøre at Mercedes-Benz, som en tid hadde et problem med retningsstabiliteten på dårlig vei, laget sin egen styresnekke.

På store messer som IAA, RAI og kanskje særlig Automechanika, ser man hvilken utrolig flora av underleverandører Europa og USA har. Det gir konkurranse som naturlig nok holder prisnivået i sjakk. Men hvis en innkjøper forholder seg kun til pris, kan det gå galt. Og hvis en stor kunde sier til underleverandøren, "du får 200 euro pr. enhet, basta", kan det gå like galt. Begge deler har skjedd, og det er gode eksempler på at en modell har fått ødelagt sitt gode navn og rykte, hvis da ikke service-apparatet har klart å demme opp for misnøyen.

Verdensmonopol

Dette med at størrelsen teller, gjelder ikke absolutt. Har man tilnærmet verdensmonopol, trenger man ikke være kjent ute hos det store publikum.

Et godt eksempel er SKF (Svensk Kulelagerfabrikk). Selskapet lager alle typer lagre for motor, girkasser, hjulnav etc. for alle. Det er ikke noe poeng for Scania, eller konkurrenten Volvo, å utheve at lastebilene og bussene deres har lagre fra SKF. Alle andre har det også. Det er heller ikke noe stort poeng for SKF å annonsere et nytt lager. Kontakten med innkjøpssjefene er det viktigste.

Innovatører

Underleverandørene kan trekke bilfabrikantene med seg i å få ny teknologi inn i bilproduksjonen. Enhetsinjektoren PLD og common rail er eksempler på det. Men også når det gjelder andre felter enn forbedringer på motor og innsprøytning skjer utviklingen hos underleverandørene. Det gjelder for eksempel bremser, inkludert retardere. Hadde vi hatt driftsikkert EBS-system så tidlig uten Wabco?

MANs Pritarder - ville den ha kommer uten Voiths "vannretader", Aquatarder? Nytt fra denne innovative underleverandøren er blant annet magnetretarderen (bilde) "uten kabler" og VIAB (bilde), clutchen med integrert retarder.

Forsiden nå