Unimogs allsidighet og ekstrem-egenskaper er resultatet av en lang epoke med utvikling og produksjon hos Böhringer, Daimler-Benz, DaimlerChrysler og Daimler.
Unimogs allsidighet og ekstrem-egenskaper er resultatet av en lang epoke med utvikling og produksjon hos Böhringer, Daimler-Benz, DaimlerChrysler og Daimler.

Unimog feirer 60-årsdag

Egentlig er Unimog som serieprodusert kjøretøy 63 år, men Mercedes-Benz regner alderen fra 1951 da serieproduksjon startet i Gaggenau med Daimler-Benz som ny eier. Eventyret Unimog startet som idé i hodet på en enkeltperson, Albert Friedrich, som før krigen hadde jobbet med utvikling av flymotorer hos Daimler-Benz.

De første tegningene av Unimog fra Albert Friedrichs hånd ble laget høsten 1945. Å få til produksjon av den unike traktoren var ingen enkel oppgave, for i 1945 var Tyskland rasert, og landet ble styrt av fire okkupasjonsmakter.

Albert Friedrich var heldig som befant seg i den amerikanske sonen, for amerikanerne var interessert i å få igang sivil produksjon i Tyskland så raskt som mulig. Friedrich hadde ikke vært involvert i våpenproduksjon, og mens fabrikker som hadde levert til Det Tredje Rikets krigsmaskin, ble demontert, fikk Friedrich produksjonstillatelse (Production Orders) for sin innovative jordbruksmaskin allerede i oktober 1945.

Finansieringsproblemet

Albert Friedrich trengte en partner for å utvikle traktoren, eller Universal-Motor-Gerät som den het i begynnelsen (senere forkortet til Unimog). Ingen av bilprodusentene var interessert, og den første partneren ble en gull- og sølvvarefabrikk, Erhard & Söhne.

På konstruksjonssiden fant han en tidligere Daimler-Benz-ansatt som hadde erfaring fra landbruket. Det førte til at Unimog var godt tilpasset fra første stund, for eksempel med en sporvidde tilpasset avstanden mellom to furer i en tysk potetåker. Den første prototypen med 25 hk bensinmotor var klar for amerikansk godkjenning i 1946. En passende dieselmotor var mangelvare.

Gull-og sølvvarefabrikken klarte ikke å finansiere forberedelsen til serieproduksjon, og Friedrich måtte skaffe en ny partner. Det ble et maskineringsfirma, Böhringer Brüder, som skulle demonteres grunnet deltagelse i krigsproduksjon. Muligheten til sivil produksjon var kjærkommen for dette firmaet. Böhringer serieproduserte 600 Unimog. Men etter Tysklands første utstilling for landbruksmaskiner og -utstyr, økte etterspørselen etter Unimog i den grad at produksjonskapasiteten måtte økes. Det kunne Böhringer ikke finansiere.

Daimler-Benz som var motorleverandør til Unimog, overtok alt som hadde med produksjon av traktoren å gjøre høsten 1950, inkludert alle patentene og forhandlernett. Produksjonen ble flyttet til lastebilfabrikken i Gaggenau.

Den første "ur-Unimog"

Ur-Unimog'en, først produsert av Böhringer, hadde 25 hk bensinmotor, 6-trinns girkasse, drift på fire like store hjul, sporvidde1270 mm, lengde3,5 meter, portalaksler, differensialsperre foran og bak og topphastighet50 km/h. Den hadde kraftuttak foran og bak og remskive på siden. Fra 1947 tilbød maskinen også dieselmotor, den nyutviklede OM636 fra Daimler-Benz.

Til å begynne med var redskaper til den nye typen traktor et problem, men etter hvert som etterspørsel fra landbruket og kommunale etater økte, ble redskapsprodusentene interessert og problemet forsvant.

Nye modeller

Etterhvert som markedet og Daimler-Benz så nye bruksområder for Unimog, ble nye modeller introdusert. I 1953 kom modellen 401/402 som tilbød en helt lukket hytte (produsert hos Westfalia). Det var først i dette året Mercedes-stjerna kom på plass i grillen, men det gamle varemerket, oksehodet, forsvant ikke før i 1956.

Forandringer kom nå på løpende bånd, og i 1955 ble Unimog S (modellen 404) introdusert med større akselavstand. Modellen var spesifisert for det tyske forsvaret som var modellens hovedkunde helt til 1980. Den hadde faktisk ikke dieselmotor, men en modifisert 2,2-liters bensinmotor for personbil på 82 hk, senere en valgbar 110-hester på 2,8-liter.

Basismodellen, 401/402, ble forbedret i 1956 med 5 hk mer motoreffekt og tilvalg større akselavstand. Da skiftet den modellbetegnelse til 411. Året etter kunne kundene velge synkronisert girkasse som ble standard i 1959. Utgaven med lukket førerhus fikk ny hytte i 1957.

Unimog 50.000 i 1961

I mai 1961 rullet Unimog nummer 50.000 ut av fabrikken i Gaggenau. Fortsatt var det basismodellen som var hovedproduktet, noe den var helt inn i 1970-årene. Men fra 60-årene og utover fikk kundene flere valg i klassene over.

I denne artikkelen kan vi ikke gå inn på alle utgavene, men det må nevnes at årene fra 1963 til 1985 var viktig for Unimog og markedet. Først kom medium-serien (Unimog 406) som ble utstyrt med en større dieselmotor. Deretter, i 1974, kom U 120 (tallet angir hk) som innledet den tunge klassen, 425-serien. I 1985 ble de nye seriene fra 407 til 437 introdusert.

I mellomtiden, i 1977, hadde Unimog byggenummer 200.000 rullet ut av Gaggenau-verket. Det tok fabrikken 10 år (1951-1961) å produsere 50.000 enheter, mens det tok bare 16 år å produsere de neste 150.000.

Nytt klassifiseringssystem

I denne perioden ble klassifikasjons-systemet forandret. Det ble U 600L og videre oppover til U 1100L for modellene med det den klassiske runde formen, mens modellene med skrånende front ble kalt U 1000, U 1300, U 1500 og U 1700 som var flaggskipet.

I 1992 kom en ny hytte med mer plass, god oversikt fremover, samtidig ABS-bremser og common rail-innsprøytning. Skivebremser på alle hjul var på plass fra før, lenge før lastebilene. Enda en ny hytte kom i år 2000 med serien U300, U400 og litt senere med U500. Nå ble det lagt stor vekt på egenskapene som redskapsbærer med kraftig hydraulikk og AutoPilot-systemet som tillot føreren å flytte førerplassen fra side til siden i en håndvending.

Ny epoke fra 2002

I DaimlerChrysler-perioden var det blitt bestemt at produksjonen av Unimog skulle flyttes fra Gaggenau til kjempefabrikken for lastebiler i Wörth. Det skjedde i 2002, og Unimog befant seg plutselig omgitt av et enormt teknologisk miljø.

Et nytt Unimog-konsept så dagens lys nærmest umiddelbart etter flyttingen. De ekstreme off-roaderne som var blitt produsert i Gaggenau, ble byttet ut med et helt nytt chassis med ekstrem vribarhet, U3000, U4000 og U5000.

Som svar på behov hos mindre kommuner og entreprenører ble modellen U20 introdusert på IAA 2006 i Hannover. Det er en kompakt, lettere og billigere redskapsbærer enn U300, ekstremt smidig med kortere akselavstand, men befinner seg et stykke nede i effektpyramiden. Sammen med de fem andre modellene fra U300 til U5000 er Unimog godt rustet for fremtidens utfordringer. Teknologien for videreutvikling som finnes i Wörth, er dessuten lett tilgjengelig for Unimog, etterkrigsprosjektet som fikk være med og bidra i gjenoppbyggingen av Tyskland, en prosess som førte til det såkalte "tyske, økonomiske vidunderet" (Das deutsche Wirtschaftswunder).

Datoen for den store feiringen av 60-årsdagen både i Gaggenau og Wörth er 4. juni 2011.

Bertel O. Steen importerer jubilanten til Norge, og spesialfirmaet Normog AS i Fet kommune har salgs- og serviceansvar.

 

Forsiden nå