Ny og gammel Unimog med frontlaster og kran klar for nye oppdrag i Köln-området.
Ny og gammel Unimog med frontlaster og kran klar for nye oppdrag i Köln-området. (Foto: Daimler)

Unimog med frontlaster

Unimog er kjent for å være en fleksibel transport-/arbeidsmaskin.

Unimog-ene til Wasserstraßen- und Schifffahrtsamt Köln (WSK), som er myndighet for trafikk på elva Rhinen i Köln, Tyskland, er intet untak. De er utstyrt med kraner og frontlastere. Det gjør dem særdeles fleksible.

WSK er ansvarlig for å holde den offentlige vannveien åpen i Köln-området og at det er sikkert å ferdes på elva. Organisasjonen kjøpte sin første Unimog (U 400) i 2008. Denne har fungert godt, og i mars 2018 var det overlevering av en til med samme oppsett, en U 427.

Ny og gammel Unimog med frontlaster og kran klar for nye oppdrag i Köln-området. Foto: Daimler

Nykommeren har en seks-sylindret Euro VI-motor (OM936 LA) med volum på 7,7 liter. Den yter 200 kW og har maks. dreiemoment på 1100 Nm.

U427-en er ustyrt med en Hauer POM-RX-500 frontlaster og en Palfinger PK9002 EH kran.

Forsiden nå