Hitachis nye tungvekter ZW550 falt i god smak hos salgssjef Henrik Anholt (t.v) og produktansvarlig Kjell Sørensen i Nanset Standard.
Hitachis nye tungvekter ZW550 falt i god smak hos salgssjef Henrik Anholt (t.v) og produktansvarlig Kjell Sørensen i Nanset Standard.

Utfordrer Volvo på hjullastere

Hitachis hjullasterspekter er økt betydelig de siste årene, og på Bauma ble spekteret utvidet i begge ender. Salgssjef Henrik Anholt forteller at Nanset Standard akter å ta opp kampen med Volvo Maskin om den norske hjullastertronen.

Hjullastersatsingen har tatt fart etter at Hitachi for noen år siden startet sitt utviklingssamarbeid med TCM og Kawasaki Heavy Industries. Fruktene av samarbeidet ruller nå ut på "løpende bånd".

- Hitachi har en klart definert strategi om å satse på hjullastere. Ved forrige Bauma-utstilling i 2007 hadde Hitachi kun tre hjullastermodeller, mens tallet nå er 15. Vi er på hugget for å ta markedsandeler på hjullaster-siden og akter å utfordre Volvo, sier Anholt.

- Vi har kjempetro på produktene, og har ingen grunn til å tro at vi mislykkes. Kort tid før vi dro ned til München mottok vi et takkebrev fra en kunde (Södra Cell, avd. Follafoss). De skrev at deres ZW250 det første året hadde gått 5800 arbeidstimer og kjørt34.000 kmmed kun én mindre driftsstans. Når kunder er kjempefornøyde og sender oss takkebrev uoppfordret, gjør dette oss sterke i troen på at vi er på rett vei, sier Anholt.

Største i Hitachi-klassen

For det var en tydelig fornøyd salgssjef som møtte A&T i München. Hitachi presenterte en lang rekke nye maskiner, og ikke minst falt de nye hjullasterne i smak.

Som vi skrev i A&T nummer 1 i år, er ZW550 Hitachis største hjullaster, en kraftplugg på 46 tonn tonn. Maskinen henter kreftene fra en Cummins-motor på 360 kW (483 hk). Både ZW550 og "lillebror" ZW330 på 31 tonn (som også ble lansert på Bauma), er utviklet i samarbeid med alliansepartnerne Kawasaki Heavy Industries og TCM.

- At Hitachi nå også kan levere hjullastere i den virkelig tunge klassen, er ikke minst en viktig signaleffekt. Ettersom det er mange steinbrudd i Norge, så er dette dessuten en maskin som vil være høyaktuell hos oss, mener Anholt.

Mindre lastere

I den andre enden av skalaen på hjullastersiden finner man ZW65 på 5,1 tonn (46 kW). I tillegg til ZW65 lanserte Hitachi ytterligere to nye kompakte hjullastere: ZW75 (5,3 tonn, 46 kW) og ZW95 (6,3 tonn, 53 kW). De tre allsidige modellene har tipplast (statisk) kapasitet på 3,2-3,5 tonn.

- ZW65, ZW75 og ZW95 er utviklet for å imøtekomme de stadig mer varierte kravene fra Hitachi-kunder. Kompakte hjullastere er meget populære i Vest-Europa, blant annet i Tyskland og Frankrike, og derfor er disse nye modellene viktige for HCME og for våre forhandlere. Selv om konkurransen er tøff i denne bransjen, er kombinasjonen av presis styring og Z-link lastemekanismer på Hitachis hjullastere, et viktig salgsargument som gir gode muligheter for å lykkes i markedet, sier Peter Stuijt, productmanager i HCME Construction and Utility Equipment.

Oppgraderer minigravere

Hitachi lanserte også en ny minigraver-serie(U3) bestående av syv modeller. U3-serien er en oppgradering av U2-serien. @%:Maskinvekten spenner fra 1,6-5,4 tonn, med motorspekter fra 10-28 hk. I tillegg til ergonomiforbedringene en "facelift" medfører, er også motorytelsen forbedret i forhold til forgjengerne (bedre "power-to-weight ratio"). Mer presis kontroll med stikka, samt 18% forbedret gravekraft, er andre aspekter som fremheves av produsenten.

Forsiden nå