Volvo FH16 med 700 hk, I-Shift automatisert girkasse og 90 tonn totalvekt.
Volvo FH16 med 700 hk, I-Shift automatisert girkasse og 90 tonn totalvekt.

Utstyr for tunge tak

90 tonn er ganske tungt, men 210 tonn er uendelig mye tyngre. Med Volvo FH16 i tungtrekkerutførelse klarer man begge deler. A&T var med da Volvo inviterte drøyt 25 norske tungtransportører til seminar og prøvekjøring i Göteborg.

Volvos tungtrekkere finner vi selvsagt i FH16-serien. Til sammenkomsten i Göteborg hadde Volvo tatt frem to varianter.

-Flaggskipet med 700 hk/3150 Nm og den "tunge" varianten av Volvos egen automatiserte girkasse, I-Shift, var koblet til en kraftig maskinsemitrailer hvor det sto en fullastet fire-akslet FMX. Totalvekten var rundt 90 tonn.
-Den andre tungtrekkeren hadde motorvarianten på "bare" 600 hk og 2800 Nm. Årsaken til motorvalget er at Volvos kraftigste tungtrekker er utstyrt med Allison AL470 sju-trinns automatgirkasse som matcher denne motoren best. Totalvekten kan være helt opptil 295 tonn. Bak denne bilen hang en blokkvognoppbygd henger med 12 aksler. Vogntogkombinasjonen var lastet til 210 tonn.

Imponerende prøvekjøring

Prøvekjøringen foregikk på Volvos testbane på Torslanda utenfor Göteborg. Her inngikk stans og igangkjøring i en bakke med stigning på 8%.

700 hk i kombinasjon med I-shift viste seg å være en ypperlig kombinasjon for 90 tonn. Igangkjøringen var uproblematisk, og automatikken giret opp relativt skånsomt i bakken. For " normal" tungtransport holder denne løsningen fint. I-Shift i den kraftigste utførelsen brukes faktisk i roadtrains med totalvekt på opptil 200 tonn i Australia.

Til den virkelig tunge lasten er det automatgirkasse i kombinasjon med konverter som gjelder. Da skjer det ingen mekanisk sammenkobling (lockup) mellom motor og girkasse før ekvipasjen kommer opp i hastighet og kjøreforholdene ikke er altfor tunge. Fronten på tungtrekkeren hevet seg nærmere halvmeteren under igangkjøringen i 8% stigningen, men kombinasjonen satte seg behersket og mykt i bevegelse. I en automatgirkasse er tannhjulene alltid i inngrep og låses ved hjelp av lameller ved giring, som dermed skjer uten krafttap. Et opphold i kraftoverføringen kan være problematisk når vekten er høy.

Kraftoverføring med konverter er viktig også når lasten er så tung at flere trekkvogner må hjelpe hverandre. Det vil alltid oppstå visse rykk når flere biler trekker i lag, men dette blir utlignet av oljestrømmen i konverteren.

En egen rase

Sjåfører på tungtrekkere kan nærmest betraktes som en egen rase. De jobber rolig og effektivt og helt uten å stresse. Her gjelder det å utnytte det potensialet som ligger i utstyret man bruker. Jo tyngre lass man har bak ryggen, desto viktigere er det å ta tiden til hjelp. Det er også viktig å ha øye for hvor mye plass man trenger. Med styring på mange eller alle hengeraksler følger det man har bak tungtrekkeren utrolig godt med. Likevel får man utfordringer "vanlige" lastebilsjåfører ikke trenger å tenke så mye på, som for eksempel at hengere med styring kan slå utrolig langt ut i svingene.

Goldhofer

Volvo hadde alliert seg med tyske Goldhofer under tungtrekkerarrangementet. Selskapet er et særdeles bredt produktsortiment når det gjelder hengere til tungt og omfangsrikt gods. Danske Jørn Bolding AS representerer Goldhofer i hele Skandinavia, og sjefen selv var til stede og bidro med verdifull informasjon.

Forsiden nå