NY OG GAMMEL: Det skiller nesten 18.000 arbeidstimer mellom den nye Hitachi ZX890-6 maskinen nærmest og den 11 år gamle ZX870-3 maskinen bak. På de 11 årene har den hatt tre driftsstans som ikke har vært planlagt.
NY OG GAMMEL: Det skiller nesten 18.000 arbeidstimer mellom den nye Hitachi ZX890-6 maskinen nærmest og den 11 år gamle ZX870-3 maskinen bak. På de 11 årene har den hatt tre driftsstans som ikke har vært planlagt. (Foto: Espen Braata)

Vaktskifte på Bjønndalen

NITTEDAL (AT.no): I 11 år har en Hitachi 870-gravemaskin lastet ut stein på Feiring Bruk/Bjønndalen Bruk. Etter nyttår fikk maskinen avløsning av ny Hitachi 890 som er tre generasjoner yngre.

Formidable 17.940 timer stoppet telleverket på da den gamle maskinen ble beltet vekk fra bruddkanten.

Den gamle traveren, som A&T skrev om for noen år siden, har hatt tre ikke-planlagte driftsstans i sin levetid så langt: En O-ring som røk, ett slangebrudd og en gang da lynet slo ned i maskinen og tok knekken på den elektroniske styringen.

Til sammen har dette gitt én dags ikke-planlagt ståtid på 11 år!

Alene

Hitachi ZX890-6

  • Kommer i LCH og LCR (steinbruddsversjon)
  • Maskinvekt 87,3 tonn.
  • Isuzu 15,7 l. motor på 512 hk.
  • Bredde understell 435 cm.
  • Maks rekkevidde 14,1 meter.
  • 1110 liter dieseltank.
  • Hydraulikk tank og system 1542 liter.
  • Kjølevæske 124 liter.

Tormod Askmann Bjøralt begynte som lærling på Bjønndalen Bruk i 2001, og har vært der siden, kun med et avbrudd på grunn av militærtjeneste.

Siden høsten 2004 har han lastet stein med gravemaskin, først med en Hitachi 700 som ble kjørt i 19.000 timer, og deretter med 870’en som ble satt i drift i 2008.

Med unntak av et år da det var nødvendig å kjøre maskinen på to skift, har han kjørt maskinen alene.

I løpet av et års tid vil Bjønndalen Bruk faktisk passere 40.000 timer lasting med Hitachi-graver.

Hver dag laster han sprengstein nok til mellom 3500 og 4000 tonn med ferdig knuste varer. To tipptrucker med kapasitet på rundt 70 tonn hver, frakter steinen til knuseverket. For å fylle en tipptruck trengs det 7-8 skuffer fra 90-tonneren.

STORFORNØYD: Tormod Askmann Bjøralt gleder seg å bli skikkelig kjent med den nye maskinen. Foto: Espen Braata

Tre generasjoner nyere

Den gamle maskinen var en Hitachi ZX870LCR-3, mens den nye har benevnelsen ZX890LCR-6.

Maskinene er like store og har i utgangspunktet de samme målene og ytelsene. Men selv om maskin ene ser like ut ved første øyekast, er det forskjeller.

FØRSTE: Allerede på de første skuffene var det lett å merke forskjell på ny og gammel maskin. Foto: Espen Braata

- Det er mye stillere i den nye, og den er sterkere, sier Tormod Askmann Bjøralt etter at han har fått lastet de to første lassene.

Steinen fra salvene er som regel mellom 0 til 500 millimeter i størrelse, men rett som det er dukker det opp stein på over kubikken også. Røysa skal heller ikke ha ligget lenge før den setter seg, og da kan den bli knallhard.

Likt utstyr

FORNØYDE: Det var en fornøyd gjeng fra Nasta og Feiring Bruk som så maskinene bytte plass. Fra venstre: Vegard Gul­­tvedt, Tor-Arne Nøst, Tormod Askmann Bjøralt, Roar Aaserud, Knut Gaarde og Ole Kristian Skauan. Foto: Espen Braata

Bom og stikke på maskinene er like, og både den gamle og den nye maskinen har skuffe fra Klepp Mek. Den gamle skuffa rommer 5 kubikkmeter, mens den nye klarer å jafse med seg litt mer (5,5, m3). Oppsettet er imidlertid ulikt på den gamle lasteren og den nye.

På den gamle var det hurtigfeste til skuffa, fordi man en gang i blant ønsket å bruke graveren til å løfte knuseplater. På den nye er skuffen festet direkte i stikka, og det utgjør en stor forskjell i brytekreftene.

- Jeg og vedlikeholdsleder Tor-Arne Nøst har brukt mye tid på å tenke gjennom hvordan vi ville ha maskinen. Det er mange detaljer som skal være riktig for å få det til å virke optimalt, sier Askmann Bjøralt.

Feiring Bruk har gjort alt vedlikehold på den gamle maskinen selv. Det skal de også gjøre på den nye, men med bistand fra Nasta de gangene det er nødvendig.

Billig i drift

Den gamle maskinen har hatt et forbruk på 42-45 liter diesel i timen.

I utgangspunktet lover ikke Nasta at den nye maskinen skal bruke så mye mindre, men med mer krefter tilgjengelig tror Tormod Askmann Bjøralt at han kan kjøre betydelig mer i øko-modus med den nye.

Og det vil gi dieselbesparelse.

Pirkete

Siden Tormod Askmann Bjøralt stort sett er den eneste som har kjørt maskinen, har han passet godt på den.

Han sier man får bedre eierforhold til maskinen når man bruker den alene.

Maskinføreren føler den «pensjonerte» graveren har hatt et godt liv på tross av den beintøffe jobben i bruddet. For å holde den fin i lakken, og for holde et øye med potensielle sprekkdannelser og andre skader, har han polert hele maskinen mange ganger.

På den nye maskinen har de tatt dette et steg videre ved å legge et lag keramisk topcoating på hele maskinen. Bilskaden Hadeland AS har utført denne jobben, og planen er at de skal tilbake og legge et nytt lag til høsten.

Enkelt valg

Det er ett år siden Feiring Bruk begynte prosessen med å skaffe ny lastemaskin. Selskapet prøvekjørte også et annet merke, men valget ble egentlig ganske enkelt.

Erfaringene fra den gamle maskinen, og servicen på denne, gjorde at de strengt tatt ikke trengte lang tid på å ta en avgjørelse.

ZX890-6 er den største av gravemaskinene Hitachi produserer i sin «Large-serie» (40 til 90 tonn), og i Norge går det en liten håndfull med 90-tonnerne. Den største gravemaskinen Hitachi produserer er imidlertid en 811-tonner med ei skuffe på 40 kubikkmeter!

Forsiden nå