Nyheten Volvo SD160B var en av maskinene som kunne prøves på Volvo Anleggsdager 2017 på Gardermoen. Den er bygget i Hameln i Tyskland, samme sted som rottefangeren i eventyret. På maskinsiden er en fløytespillende maskinfanger illustrert. (Foto: Hans Kristian Barbøl)

Valsenyhet ved Gardermoen

GARDERMOEN (AT.no): Volvo hadde med verdensnyheten SD160B til sine anleggsdager i Hovinmoen grustak mellom Jessheim og Gardermoen (Akershus) i april/mai.

Anleggsvalsen SD160B veier 16 tonn, og dermed har Volvo range fra 4 tonn til 16 tonn for anleggsvalsene. Maskinen har 2,1 meter bred trommel og et adaptersystem som enkelt tillater bytte av trommel (f.eks fra glatt- til knastetrommel).

Med Volvos Drum Control System kan maskinføreren justere frekvensen og amplituden, og dermed kompensere for ulike jordtyper og driftsforhold. To frekvensinnstillinger (1.86 mm og 1.15 mm) kommer som standard, samt fem selvvalgte frekvenser.

Høy eller lav amplitude kan velges for å justere trommelens dynamiske kraft basert på bruksområdet og massens dybde. Optimalisert sentrifugalkraft og auto-vibrasjonsfunksjon øker ytelse, brukervennlighet og produktivitet.

Maskinen har antispinn-system (traction control) for å hindre at den spinner i helling eller på glatt underlag. Valsen har en Volvo-motor på 147,5 hk som klarer Steg IV-utslippskravene. Passiv regenerering renser automatisk partikkelfilteret uten at det får negativ innvirkning på ytelsen. En hydraulisk drevet variabel kjølevifte aktiveres kun ved behov, noe som reduserer støy og drivstofforbruk, samt gir bedre førerkomfort.

Sanntidskalkulering av tetthet

Anleggsvalsen kan også leveres med Compact Assist med sanntidskalkulering av asfaltdekkets tetthet. Teknologien er tilgjengelig i to utgaver (Volvo Intelligent Compaction og Intelligent Compaction med Density Direct).

Via hjelpemidlet får man kartlegging av komprimeringen, temperaturoversikt, datalagring og kartlegging av tettheten i dekket i sanntid. Tester viser avvikene fra kjerneprøver på maks 1,5%, og løsningen sørger for langt mer effektiv komprimering.

Informasjonen vises på en 10-tommers skjerm i hytta, og komprimeringen vises i ulike farger om tromlene har komprimert ujevnt. Fordelen med sanntidsdata er at maskinføreren kan foreta nødvendige justeringer underveis i komprimeringen.Føreren må i forkant stille inn ønsket tetthet. Deretter kalibreres maskinen, og arbeidet kan begynne. Man kan spare innstillingene slik at man lett kan skifte mellom kompakteringsoppgaver med ulike krav.

All data lagres på Volvo Co-Pilots interne 14 GB harddisk, stor nok til lagring av ca. sju måneders datainnsamling.

Glass «fra topp til tå»

Sikten er forbedret på den nye serien anleggsvalser fra Volvo, med glass «fra topp til tå» for god sikt til trommel og rundt maskinen. Hytta (ROPS/FOPS) er tiltbar og er den samme som sitter på hjullasterne i mellomstørrelsen.

Ifølge produsenten er dette den bredeste hytta i klassen. Motorlokket heves elektrisk, og tilgang til motoren får man fra bakkenivå. Volvo har tidligere lansert B-serie anleggsvalsene SD75B, SD115B og SD135B. SD45B på rundt 5 tonn har også lansering i 2017, med samme teknologi som i de større maskinene.

Forsiden nå