Årets Varebil i Europa 2011 ble Fiat Doblo
Årets Varebil i Europa 2011 ble Fiat Doblo

Varebilprodusentenes el-galopp

Bilprodusentenes tilpasning for å elektrifisere varedistribusjonen i nær- og byområder er i full gang. Under IAA var dette et gjennomgående tema.

Samtlige produsenter som stilte ut, og som er representert på det norske markedet, viser enten en "ferdig" bil, en prototype, eller har allerede kommunisert at de arbeider med en elektrisk varebil.

Når det gjaldt andre varebilnyheter som vi ikke har omtalt tidligere, var de relativt få under årets IAA.

Samtidig med at de fleste arbeider for å få frem brukervennlige elektriske løsninger, har de tyske produsentene sett behovet for å standardisere ladesystemene for elbiler. Audi, Volkswagen, BMW, Daimler og Porsche inviterer også andre produsenter til å delta i opprettelsen av et felles modulært ladesystem som skal passe til alle dagens ladestandarder. Systemet skal også passe i alt fra en vanlig stikkontakt til trefas-kontakter ved offentlige og private ladestasjoner.

Fiat med fokus på CO2

Hos Fiat var hovedfokuset på nye Doblo, alternative drivstoff og økonomikjøring. Selv om A&T allerede i juni fortalte om Fiats Doblo Electric-prototype, kunne presseoffiser Claudio D'Amico, fortelle at denne fremdeles ligger et stykke frem i tid, og derfor ønsket Fiat å fokusere på modeller som er klare for levering. Fiat har hele 6 forskjellige bilmodeller som er tilgjengelige med CNG/Metangass-motorer som når de kjører på Metan regnes som 0-utlippsbiler nedover i Europa.

Et annet stort poeng var jo selvfølgelig kåringen av Årets varebil i Europa, som ble Fiat Doblo.

eco:Drive Professional ble lansert under messen. Der ble den demonstrert med en egen kjøresimulator. I virkeligheten virker systemet ved at en USB-pinne kobles inn i bilen for å hente ut kjøre-vaner fra føreren. Dataene linkes inn mot et dataprogram som kan lastes ned fra Fiat. Føreren kan oppdatere systemet med vekt og eventuelle aerodynamiske endringer etc. Deretter får han en analyse av kjørestil som akselerasjon, nedbremsing, gearskift og gjennomsnittshastighet. Herav regnes det ut en eco:index og hvor mye penger som kan spares ved å forbedre scoren, hvor mye CO2 som kan reduseres og hvor mange flere ganger Start&Stopp kunne vært aktivert dersom bilen er utstyrt med denne funksjonen. 

Ford BEV på plass i 2011

Det var ingen overraskelse at Ford Transit Connect BEV (Batteri-elektrisk versjon) var opphøyd på pidestall under årets IAA-utstilling. Ford har annonsert planer om hele fem elektriske eller hybridkjøretøy i Europa innen 2013.

A&T var, sammen med de andre medlemmene av Van of the Year-juryen, tilstede da Ford presenterte bilen for hele det europeiske forhandlerapparatet i Dunton, England. Ford vil levere Transit Connect med lang akselavstand, uten drivlinje, til Azuredynamics for ombygging til elektrisk drift. Ombyggingen består av 14 hovedkomponenter, hvor de viktigste er batteripakken som er veskekjølte LithiumIon-batterier på 28 kWt og som drifter en motor fra Siemens som er på 300V og med 158 Nm kontinuerlig og med topper på hele 235 Nm dreiemoment. Ladetiden vil være 6-8 timer med 240V/30A uttak. Bilen utstyres med en Borg-Warner gearkasse og en 8,28:1 utveksling. Lastekapasiteten blir 520 kg, med et lastevolum på 3,8 m3 og en egenvekt på ca. 1790 kg. Rekkevidden vil være ca. 130 km, og bilen skal kunne benyttes i temperaturer mellom -35 og + 50 grader C. Toppfarten er begrenset til 120 km/h.

Å kjøre en elektrisk varebil anno 2010 skiller seg ikke vesentlig fra å kjøre en dieseldrevet utgave. De største forskjellene er akselerasjonen som er merkbart bedre hos den elektriske, og at det kun er et gear forover og et bakover. Selvfølgelig er også støynivået behageligere enn i en bil med forbrenningsmotor.

Iveco Daily leveringsklar

Allerede for over et år siden kunne A&T presentere prøvekjøring av "nye" Iveco Daily med elektrisk drift (A&T 11-09), men den første Daily'en med elektrisk drift var helt tilbake i 1986.

Under IAA kunne Iveco fortelle om en leveranse av 10 kjøretøy til DHL. Foreløpig er riktignok salgsleddet sentralisert for hele Europa ved at den enkelte forespørsel kanaliseres sentralt, og det utarbeides en behovsanalyse for kunden før kjøp. Daily Electric er utviklet, produsert og solgt av Iveco.

EcoDaily Electric leveres i to hovedkategorier som 35S- og 50S-utgaver med henholdsvis 30 kW og 40 kW motorer. Batteriene er på 278 Volt av Na/NiCI2-typen som er servicefrie og resirkulerbare. Det er 2 til 4 batterier pr. bil, avhengig av versjon og rekkeviddebehov. Topphastigheten er 70 km/h og rekkevidden ligger mellom 90 og 130 km avhengig av batteripakkene.

På ladesiden er bilen utstyrt med like mange ladere som det er batteripakker, og bilen kobles til en 380 V/32 A kontakt. Ladetiden er da ca. 8 timer.

I tillegg til Elektrisk drift satser Iveco, som søsterfirmaet Fiat, på CNG/Metan-drevne biler og stilte følgelig også ut en versjon med gassmotor.

Mercedes med el og gass

Nye Vito var selvfølgelig i fokus i Mercedes- hallen. A&T presenterer den fyldig på side 36 i dette bladet.

Allerede i løpet av 2010 vil Mercedes produserer de første Vito E-CELL bilene, og i 2011 skal 2000 enheter produseres. I løpet av disse to årene er syv land i Europa utvalgt som pilotland, og våre to naboland Sverige og Danmark er blant disse.

Ettersom denne bilen ble presentert i forrige utgave av A&T, konsentrerer vi oss her om Sprinter med LPG-gass. Av en eller annen finurlig grunn har Mercedes valgt å kalle denne modellen LGT for å gjøre begrepsforvirringen komplett. LGT-modellen er en Bi-fuel versjon som betyr at den har en gasstank på 76 liter som gir bilen en rekkevidde på ca. 500 km. I tillegg har den også en bensintank på 100 liter som utvider rekkevidden betraktelig. Motoren er på 156 hk og har et dreiemoment på 240 Nm. Motoren holder Euro 5-standard, og bilen blir tilgjengelig i mange chassisversjoner.

Mercedes utvider også CNG- spekteret, på Mercedes-språk NGT. NGT-versjonene er tilgjengelige som monofuel versjoner som tilfredsstiller den strenge EEV-standarden. I Norge blir dessverre ikke disse bilene regnet som monofuel siden de har en 15-liters bensintank for nødssituasjoner.

Nissan lanserte NV400

NV400 kommer først i salg i løpet av 2011. NV400 er samme bilen som nye Renault Master og Opel Movano, men med en egen front. Fronten på NV400 er designet for å gi et familiepreg i Nissans produktlinje. Linjene finnes igjen i biler som Pathfinder og Navara, uttaler sjefsdesigner Atsushi Maeda.

Ettersom denne rapporten i all hovedsak handler om elektriske biler, kunne Nissan gledelig igjen røpe planene for en elektrisk varebil. Den skal benytte mye av teknologien fra LEAF, men det kan se ut som om de har skjøvet litt på tidsplanen. A&T skrev i nr. 11-09 at planen var å ha en elektrisk varebil i salg i løpet av 2012, men nå er det 2013 som gjelder som lanseringstidspunkt. NV200 elektrisk vil få lastekapasitet tilsvarende dagens NV200.

NV200 får et nytt motoralternativ, og dagens 1,5-liter øker til 90 hk i forbindelse med overgang til Euro 5-motor. Dreiemomentet forblir uforandret med 200 Nm. Den nye motor-versjonen får et kraftigere Common rail-system med injeksjonstrykk på 1650 bar. Motorvarianten vil bli på 110 hk og får 240 Nm dreiemoment. CO2 utslippet blir bare 139 g/km.

Nissan ønsker også å gjøre sjåførens hverdag tryggere og enklere. Derfor er det tatt frem en prototype på et 360 graders "ryggekamera". Systemet vil automatisk bli innkoblet når bilen settes i revers, men føreren kan også overstyre slik at dette kan benyttes eksempelvis ved manøvrering i trange gater etc. Meldingen sier ingenting om når de venter at systemet blir tilgjengelig på nyttekjøretøysiden.

Opel e-Concept

Opel benyttet IAA til å lansere sitt e-Consept studium. Det spesielle hos Opel er at selskapet hopper bukk over en ren elektrisk løsning og ser på en hybridløsning. Ved kjøring i områder som krever det, kan bilen kjøres rent elektrisk inntil 100 km, men når bilen beveger seg ut på landeveien, kan "range-extender" skrus på og den totale rekkevidden til kjøretøyet blir over 400 km. I dette tilfellet er det en 1,4-liters bensinmotor på 82 hk som produserer energi for fremdrift. Den elektriske motoren utvikler 111 kW og leverer 370 Nm dreiemoment. Lithium-ion-batteriene som er plassert under gulvet, lades av vanlig 230 V stikk. Lastekapasiteten er 5 m3 og nyttelasten 750 kg.

Opel benyttet også anledningen til å introdusere Movano som chassis med singel og crew-cab versjon. Chassisene leveres i både for- og bakhjulsdrevne versjoner, i tre forskjellige lengder og med 3,5 eller 4,5 tonns totalvekt.

To gamle blir nye

De to PSA-søstrene Peugeot og Citroën viste hver sin elektrisk drevne utgave av forrige generasjon Partner og Berlingo. Kanskje derfor kalles Peugeot-modellen Partner Origin Électric, mens Citroen har kalt sin Berlingo First Electric.

Begge merkene oppgir omtrent de samme spesifikasjoner: Effekt på 42 kW (57 hk) og en rekkevidde på120 km. De oppgitte verdiene for topphastighet og dreiemoment varierer litt. Peugeot oppgir en topphastighet på110 km/h, mens tilsvarende for Berlingo er100 km/h.

Når det gjelder dreiemomentet, sies det å være 173 Nm hos Peugeot, mens Citroëns papirer opererer med 180 Nm. Begge hevder det tar 5 timer å lade batteriene 80% og 8 timer å lade dem 100%. Batteriene skal ifølge Peugeot tåle 1000 oppladinger.

Vi går ut fra at begge PSA-merkene benytter den samme "elektriske" underleverandør, nærmere bestemt Venturi Automobiles, fransk elektrospesialist siden 1984.

Kangoo Express Z.E. verdenspremiere

Renault hevder i likhet med Daimler at de er verdens første bilprodusent som utvikler og bygger en elektrisk varebil selv. Ifølge pressemeldingen vil prisen før avgifter og ekstrautstyr være 20.000 €, eller ca. 160.000 norske kroner, og bilen vil være leveringsklar i løpet av 2011. Den kan kjøpes eller leases, men batteripakken har de laget en abonnementsordning på som vil koste 72 € + mva i måneden. En fulladet bil hevdes å kunne kjøre inntil 160 km til en kostnad av 1 - 2 € avhengig av lokal strømpris.

Lastekapasitet vil være nærmest identisk med en tradisjonell Kangoo Express med 3 eller 3,5m3 lasterom som er 2,5 meter langt og kan laste 650 kg. Batteripakken av lithium-ion-typen er på 22 kWh og er plassert midt i bilen under lasteromsgulvet. Motoren har en effekt på 44kW (60 hk) og har en energieffektivitet på 90% sammenlignet med forbrenningsmotorene som ligger på 25%. Når foten løftes vekk fra pedalen, regenereres batteriene. En funksjon for å forhåndsvarme eller kjøle bilen under lading er med på å øke kjørelengden. Bilen vil bli produsert side om side med vanlige Kangoo i Maubeuge, Frankrike. Topphastigheten oppgis å være 130 km/t.

Nye Master hadde selvfølgelig også en sentral plassering på Renaults stand.

Master også hos Renault Trucks

Den nye Masterserien vil også bli markedsført via Renault Truck's forhandlernett. Renault Trucks mener bilen passer godt inn i salgs- og serviceapparatet ettersom det er vant til å håndtere denne typen profesjonelle kunder.   

VW-fokus på nye modeller

Ikke helt uventet var fokuset på VW-standen nye Caddy og Amarok som også fikk International Pickup Award 2011, en ny pris som vil bli utdelt hvert annet/tredje år. Nye Caddy omtales på annet sted i bladet, og Amarok fikk en grundig presentasjon i siste utgave av bladet, men under IAA ble Amarok singel Cab presentert for første gang.

Den nye versjonen får 65 cm lengre lasteplan, totalt 2,2 meter, noe som muliggjør lasting av to europaller ettersom det er 122 cm mellom hjulkassene på lasteplanet. Med den kraftigste fjæringspakken blir lastekapasiteten 1260 kilo. Den nye modellen vil ifølge en pressemelding fra Harald A. Møller bli leveringsklar i Norge i løpet av første halvår 2012.

Selv om VW som en av få ikke viste noen form for elektrisk kjøretøy, vet vi at det jobbes med dette også i VW-konsernet. Miljøfokuset er også et viktig element under IAA med BlueMotion teknologi som ble presentert på Transporter, og disse modellene blir å finne i det norske modellutvalget i begynnelsen av 2011.

 

Forsiden nå