En stolt Christian Busch med bevis på at han er «Årets konsulent».
En stolt Christian Busch med bevis på at han er «Årets konsulent». (Foto: Hanne Kristine Fjellheim)

Vegvesen-konsulent ble «Årets konsulent»

Christian Busch (49) i Sopra Steria har vunnet prisen «Årets konsulent». Hans bidrag til å effektivisere og modernisere Statens vegvesen beskrives som uvurderlige.

- Dette er utrolig gøy og en flott anerkjennelse for alle i Sopra Steria (internasjonalt konsulentselskap med over 36.000 ansatte, red.anm.). Jeg trives veldig godt med utfordringene jeg får i Statens vegvesen og gleder meg til fortsettelsen, sier Christian Busch, som er seniorkonsulent.

Prisen Årets konsulent ble delt ut i Oslo onsdag 15. april. Kåringen er et samarbeid mellom Konsulentguiden, Kapital og Virke, og er delt ut hvert år siden 2008. Hensikten er å belønne fremragende aktører i konsulentbransjen og synliggjøre den viktige rollen konsulenter har for verdiskaping.

Milliardbedrift

Sopra Steria ble grunnlagt på slutten av 60-tallet i Frankrike. Selskapet har en omsetning på ca. 3,4 milliarder euro per år. Selskapet tilbyr konsulenttjenester innen planlegging, organisasjonsutvikling og dataprogrammering for offentlige og private organisasjoner.

Sopra Steria har avdelinger i over 20 land. Steria kom til Norge gjennom sammenslåingen med Bulls it-tjenestedivisjon i 2001.

Omstilling for 27.000 ansatte

Morten Rannem, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, skryter av jobben Sopra Steria-konsulent Busch har gjort for dem:

- Christian er kjapp, konstruktiv og har et smittende godt humør. Han er faglig overbevisende innen arbeid med forretningsprosesser, og dessuten er han lyttende, inkluderende og flink til å stille spørsmål og utfordre oss. I løpet av det halvannet året Christian har vært hos oss har han sammen med våre folk i Vegdirektoratet og i regionene gjort en viktig jobb. Han har ikke gjort seg uerstattelig nettopp fordi han er flink til å utvikle og ansvarliggjøre folk rundt seg, sier han.

Busch har ifølge Rannem hjulpet Statens vegvesen gjennom en krevende prosess med oppgradering av kvalitetssystemer. Dette er svært viktig for etatens fremtidige evne til å løse sitt samfunnsoppdrag. Kvalitetssystemene skal sørge for at 7000 medarbeidere fordelt på fem regionkontorer, og 20.000 personer som er involvert i forskjellige sammenhenger, alle sammen trekker i samme retning

Møtte motstand

Underveis har Busch vært med på å snu opp-ned på veldig mange prosesser som medarbeiderne har hatt et nært forhold til i en årrekke. Rannem forteller at det var en viss motstand til arbeidet i begynnelsen, men at Busch fikk ledelsen, samt saksbehandlerne i Vegdirektoratet og regionene til å spille på lag.

– Christian utstråler sterk faglig autoritet. Christian forstår samtidig kulturen hos oss og skjønner hvilken strategi som er mest hensiktsmessig for å nå målene vi har satt oss, sier Rannem.

Lik behandling over hele landet

Et eksempel på effekten av det nye kvalitetssystemet er hvordan Statens vegvesen nå behandler søknader knyttet til bygging av avkjørsel mot offentlig vei. Hvert år mottar etatens 19 veiavdelinger flere tusen slike søknader. Tidligere har de blitt behandlet på opptil 19 ulike måter. Ved hjelp av kvalitetssystemene har etaten etablert en «best practice» som sørger for at du behandles likt uansett om du bor i Finnmark eller Akershus. Det gir mer effektiv saksbehandling og større forutsigbarhet for søkerne.

Christian Busch har jobbet i Sopra Steria siden 2011. Her har han utmerket seg gjennom sitt arbeid med omfattende systemimplementeringer og verdikjedeprosjekter i store norske selskaper. Busch har 16 års erfaring fra Forsvaret, der han gjennomførte befalsskolen, luftkrigsskolen og Forsvarets stabsskole, og har også jobbet i DNB og konsulentselskapet Embem.

Forsiden nå