Illustrasjonsbilde vintervedlikehold.
Illustrasjonsbilde vintervedlikehold. (Foto: Klaus Eriksen)

Vegvesenet vil heve Veidrift-kontrakt

Dobbel GPS i en brøytebil, brøyting uten førerrett, avskilting av brøytebil på jobb og feilfakturering er noe av det Statens vegvesen har avdekket på Veidrifts Follo-kontrakt.

I 2015 inngikk Veidrift AS en kontrakt med Statens vegvesen om å drifte veier i sju kommuner i Akershus-regionen Follo. Tilbudssummen var 289.191.184 kroner og perioden er fra 1. september til 31. august 2020.

Nå skriver Østlandets Blad (krever abonnement) at Vegvesenet varsler oppsigelse av kontrakten.

Årsaken skal være at det er avdekket «alvorlige mangler på vintervedlikeholdet på Follos veier».

Brøytet for kort og sendte utrolig faktura

Avisen skriver at det skal være benyttet to istedenfor tre brøytebiler i bredden ved brøyting av E6. En brøytebil skal ha hatt dobbel GPS som medførte dobbel fakturering. En person skal ha kjørt brøytebil uten førerrett og en brøytebil skal ha blitt avskiltet på en brøytejobb.

Dette - og mer - kommer frem i et 29 siders varsel om heving av kontrakten, som Østlandets Blad har fått innsyn i.

Det kommer også frem at brøytemannskapene har avsluttet en rode flere hundre meter før de skulle.

I tillegg kommer det frem at Veidrift har sendt ut en faktura på 2.675.736 kroner «for å legge ut 1688 tonn sand på ni minutter».

Mange av manglene kan tilskrives en underentreprenør som arbeidet for Veidrift.

Les mer om dette og flere feil som ble avdekket på Østlandets Blad (krever abonnement).

Har sagt opp underentreprenøren

Daglig leder i Veidrift AS, Frank Stabu, har kommet med tilsvar til de alvorlige avvikene som Statens vegvesen har offentliggjort i sitt varsel.

Les hele tilsvaret på Østlandets Blad (krever abonnement). Her er noe av det han sier:

- De fleste og mest alvorlige av de påberopte forholdene knytter seg til vinterdriften 2017/2018 og til oppdrag som ble utført av en av våre underleverandører. Dette gjelder blant annet bruk av dobbel GPS, enheter, førerrett, avskilting grunnet periodisk kjøretøykontroll, og bomstasjon ved fylkesgrensen m.v. Veidrift ble gjennom vinteren kjent med disse avvikene i leveransene fra denne underleverandøren. Veidrift valgte derfor i februar å si opp kontrakten med denne underleverandøren, sier han.

Han forteller videre at fakturaen for 1688 tonn på ni minutter var en tastefeil.

Veidrift har fire uker på seg til å rette opp manglene i kontrakten og melde dette tilbake til Vegvesenet. På denne måten kan Veidrift unngå at kontrakten oppheves.

Forsiden nå