”Flymannskapet” hos Norgeodesi AS, fra venstre Stian Lund, Øyvind Nordmo, Jon Amund Walde, Thor Ivar Nygård og Gjermund Westerheim.

Vei og Anlegg 2012

Vei og Anlegg 2012 på Hellerudsletta 9. - 13. mai var en stor suksess hvor kontrakter på over 300 maskiner ble undertegnet. Det kan være rekord i Vei og Anleggs historie.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Landmåling med minifly

Trimble-forhandler Norgeodesi AS stilte med fly på Hellerudsletta. Gatewing X100 UAS (ubemannet) er en liten drone på 2 kg som kan benyttes til kartlegging og overflatemåling.

Det vesle miniflyet med vingespenn på 1 m har innebygd GNSS, datamaskin, kamera og en liten elektromotor - og "fullstappes" med oppdragsdata før det skal ta av. Det gjør det helt på egen hånd og navigerer selv over/gjennom området målingene skal foretas. Flyet kan også styres fra bakken med måleboka (datamaskin).

Gatewing X100 kan fly i relativt lave høyder, 80-90 m og i vindhastigheter opptil 65 km/h. Det innebærer at flyet kan utføre oppdrag nærmest til enhver tid, heter det. Dronen har maks. flyhøyde på 750 m, rekkevidde 5 km og kan dekke et 1,5 km 2 stort område i løpet av 30 min. i 100 m flyhøyde.

- Det er stor interesse for Gatewing X100 etter visningen på Vei og Anlegg, og større entreprenørselskap og ledende oppmålingsfirma har meldt sin interesse, sier adm. dir. Joh Einar Solhaug i Norgeodesi AS.

Det er også stor global interesse for Gatewing X100. Den belgiske produsenten (kjøpt opp av Trimble i år) må doble produksjonen av landmålingsdronen, heter det.

Hakos LiuGong-nyheter

To Kina-nyheter var på plass hos Hako Maskin AS, beltegraveren 922E (22 tonn) og hjullasteren 856IV (19,2 tonn) fra LiuGong. Begge nykommerne er utstyrt med Cummins Steg IIIB-motorer på henholdsvis 116 kW (157 hk) og 164 kW (220 hk). Gravemaskinen med hydraulikkapasitet på 430 l/min. har maks. rekkevidde på 9,7 m, gravedybde på 6,61 mog standardskuffe på 1 m 3.

Hjullasteren 856IV med toppfart på 38 km/h, har transmisjon og aksler fra ZF, automatisk/manuell løftearmsdemping, skuffe på 3,5 m 3, tipplast på 12,5 tonn og brytekraft/skuffe på ca. 16,5 tonn.

Maskinen som klikkes sammen

AF Decoms nye 2,8-tonnere til bruk på Nord-Vestlandet, kan klikkes fra hverandre og settes sammen som et byggesett.

Maskinene skal AF Decom benytte til graving for støping av fundamenter for kraftledninger. Maskinene må flys med helikopter til 400-500 av de kommende mastene, og maksimal vekt for hver flytransport er 1300 kg.

Maskinene (to stk.) må derfor demonteres/monteres raskt. Pon Equipment tok utfordringen og har nå levert to Cat 302,5C på 3130 kg (2,8-tonn original maskin) til AF. Maskinene klikkes sammen, stort sett med HK-fester, på 20-25 minutter.

- Dette var en kjempespennende jobb, og vi har to unge teknikere som tok utfordringen. AF har også vært meget aktiv i prosessen, sier Pons Helge Opheim.

Dette er gjort

-Beltene har fått to HK-fester hver.
-Det er montert ekstra skjær slik at maskinen kan stå fritt uten å bruke beltene.
-Svingbommen er tatt bort, og det er satt på ekstra grid for å feste bommen med HK-feste.
-Hurtigkobling for alle slangene er samlet i én enhet.
-Skjærene kan enkelt tas av.
-Håndtak er sveiset på motvekten slik at denne kan løftes av.
-Hytta har fått HK-feste, men glass fra frontruta er fjernet for å få vekten under 1300 kg.

- Da den første telefonen fra AF kom, tenkte jeg «jaha», men da vi begynte å se på det tenkte vi at «dette skal vi klare». Veien ble til mens vi jobbet. Det var mye galskap og Reodor Felgen, gliser Opheim.

AF Decom har i tillegg kjøpt to Cat 300,9, men disse er under 1300 kg og trengte ingen ombygging.

Råsterk Trimble-antenne

Sitech Norway AS lanserte GNSS Smart-antennen Trimble SPS 985. Den nye Smart-antennen (både antenne/mottaker) er forberedt for kommunikasjon med alle satellittsystemer (GNSS).

Antennen som er vann-/støvtett, er laget av en spesialutviklet legering. Ifølge Sitech er den 50% sterkere enn noen av Trimbles tidligere antenner. Den kompakte Smart-antennen tåler 2 meters fall rett i betongen, den tar heller ikke skade av å bli slengt rett på planet i en pick up, heter det. Den tåler også all slags vær og temperatur, fra minus 40 til pluss 75 grader.

Med en forbedret, sjokkabsorberende utforming er antennen også velegnet for bruk på blant annet kjøretøy, som for eksempel en ATV. Brukervennlige løsninger som hurtigfeste, konfigurering via smarttelefoner gjør den meget enkel å sette opp både som base og rover. Avanserte kommunikasjonsløsninger som inkluderer blant annet Wi-Fi, Bluetooth og radioopsjon gjør at den integreres enkelt i dagens infrastruktur på anlegget, heter det fra Sitech Norway AS.

Nasta med jernbanemaskin

Nasta presenterte selskapets første jernbanemaskin, Hitachi ZX 85 US med jernbaneunderstell, på Vei og Anlegg. Understellet er levert av svenske Rosenqvist.

Rosenqvist hadde montert understellet på utstillingsmaskinen, men salgssjef Henrik Anholt sier Nasta selv vil gjøre denne jobben ved hovedkontoret i Larvik i fremtiden.

Det var stor interesse for maskinen på Vei og Anlegg, og Anholt rapporterte om to salg umiddelbart etter utstillingen. Det kommer til å skje mye innen entreprenørvirksomhet på jernbane i årene som kommer, og Nasta har nå utstyr for disse jobbene.

Enkelt å flytte

Om man trenger mer trekkraft enn hjulene kan levere, kan man slippe beltene ned på skinnegangen. Maskinen kan også enkelt belte seg av skinnene slik at tog kan passere.

Jernbanemaskinen har høyde- og svingbegrensningssystem. Dette er spesielt viktig når man jobber ved og rundt strømførende linjer.

På messen viste Nasta en 8-tonns beltegraver som var bygget om, men Anholt tror korthekk-hjulmaskinen ZX 145W vil bli en meget interessant maskin i jernbanesammenheng i fremtiden.

 

Powered by Labrador CMS