I Stockholmsområdet får veiassistanse nå benytte blålys.
I Stockholmsområdet får veiassistanse nå benytte blålys. (Foto: Trafikverket)

Veiassistanse får kjøre med blålys

Ny ordning i Sverige.

Nå blir det lettere for veiassistanse-kjøretøy å ta seg frem i trafikken i Stockholm og Gøteborg. Bilene skal betraktes som utrykningskjøretøy. De får dermed lov til å bruke blålys og skal gis fri vei i trafikken, ifølge en beslutning av Transportstyrelsen.

- Det er veldig bra at vi har fått utryknings-status på disse kjøretøyene, sier Lars Hedenström som er prosjektleder for veiassistanse og vedlikehold i Trafikverket.

Ble stående i køen

Veiassistanse kjører til ulykkesplasser for å bistå bergingstjenesten og politiet med fremkommeligheten. De stiller seg opp med lysskilt som skal gjøre det enklere for bilister å oppfatte ulykken og hvordan de skal passere stedet. Skiltingen gjør det også sikrere for dem som arbeider med bergingen.

På tungt trafikkerte veier, med opp mot 170.000 passeringer i døgnet, er veiassistansen viktig. Men siden kjøretøyene til nå ikke har fått kjøre med blålys, med noen unntak, har det av og til vært vanskelig å komme seg til ulykkesstedene.

- Uten blålys må vi vente i køene som alle andre, sier Hedenström.

Søkte våren 2018

I Stockholm har man fått kjøre med blålys noen ganger allerede, men bare ved akutte hendelser på «Södra länken» eller «Norra länken». 

Derfor søkte Trafikverket våren 2018 om at bilene skulle kunne betraktes som utrykningskjøretøy.

Nylig kom godkjennelse for dette fra Transportstyrelsen. Kjøretøyene kan nå betraktes som utrykningskjøretøy ved akutte trafikkhendelser på veinettet i og omkring Stockholm.

- Det gjør at vi kan komme oss raskere til med å beskytte de rammede og dem som arbeider på ulykkesstedet, sier en fornøyd Hedenström.

Første gang i Gøteborg

Også i Gøteborg skal veiassistansen få kjøre med blålys.

- Dette er helt nytt i Gøteborg, men det er satt en begrensning fra sentrum og tre mil utover, sier Hedenström.

Selv om tillatelsen er gitt nå, vil det likevel først bli til høsten 2018 de første bilene skal bruke blålyset. Før dette skal de ansatte gjennom en utdanning med utrykningskjøring.

- Det stilles større krav til utryknings-sjåfører. Kjører man med blålys har man rett på fri vei, men man må ikke kjøre fortere enn at man kan stoppe, sier prosjektlederen.

Forsiden nå