Regionvegsjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen region Sør (t.v.) og Veidekkes avdelingsleder Jørn A. Gjennestad (t.h.) med den inngåtte kontrakten.

Veidekke undertegnet stor kontrakt

Selskapet var nest lavest på pris. Spanske OSSA med laveste tilbud ble ikke valgt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Mandag 20. april signerte Statens vegvesen og Veidekke Entreprenør AS den første store kontrakten på prosjektet E134 Damåsen – Saggrenda.

Kontrakten er på 727 millioner kroner og ble signert av regionvegsjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og avdelingsleder Jørn Audun Gjennestad i Veidekke Entreprenør AS. Begivenheten fant sted på prosjektets kontor i Kongsberg.

Sju tilbydere

- Dette er en stor begivenhet for prosjektet og et viktig steg på veien for å realisere dette viktige prosjektet for Buskerud og kommunene Kongsberg og Øvre Eiker, i tillegg til at dette er et viktig prosjekt for hele forbindelsen mellom øst og vest, sier regionveisjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Sju entreprenører la inn tilbud på kontrakten, som altså gikk til Veidekke Entreprenør AS. Kontrakten omfatter bygging av strekningen mellom Damåsen og Tislegård, og innebærer bygging av tre kilometer firefelts vei, planskilt kryss på Damåsen og Kongsbergtunnelen på to kilometer med to løp.

Kontrakten omfatter også bygging av de tre bruene Damåsen, Diseplass og Majorplassen (overgangsbru) og to tunnelportaler ved tunnelinngangene i øst. I tillegg skal Veidekke Entreprenør AS bygge ca. en kilometer ny fylkesvei 286, med ny adkomst til Damåsen pukkverk og parkeringsplass på Diseplass.

Vil ha god fremdrift

- Jeg syns også det er viktig å nevne at i Statens vegvesen er vi opptatt av fremdrift. Vi ønsker at prosjektet skal gjennomføres i tråd med den tidsrammen vi har planlagt. Likevel ønsker jeg å presisere at framdrift ikke skal gå på akkord med helse, miljø og sikkerhet. Målet vårt er at når prosjektet åpner i 2019 skal vi si at vi ikke har hatt noen alvorlige ulykker under byggingen, sier Davik.

Arbeidet på første delstrekning starter i juni 2015 og skal være ferdig i november 2018.

Powered by Labrador CMS