Erik Bakken (til venstre) og Håvard Lepperød er dagens eiere av Trysil Maskin AS.
Erik Bakken (til venstre) og Håvard Lepperød er dagens eiere av Trysil Maskin AS.

Veimerking fra de dype skoger

«Sjuogtredve mil nordover, litt øst og oppover...". Vi låner litt av fortellerens innledning til den velkjente Ivo Caprino-filmen "Flåklypa Grand Prix" som en slags veibeskrivelse til påbyggerfirmaet Trysil Maskin AS, som holder til på Landsjøåsen sør for Nybergsund i Trysil.

I positiv forstand er det litt Reodor Felgen over bedriften som har sitt helt egne nisjeprodukt her i landet, nemlig veioppmerkingsmaskiner bygd på lastebilchassiser av alle merker og størrelser. Alle konkurrentene befinner seg i utlandet, og da ofte bare en i hvert land. At det er snakk om høyteknologisk utstyr, understrekes av at begge dagens eiere er konstruktører. Det er Erik Bakken, som også er daglig leder i selskapet, og Håvard Lepperød. De eier Trysil Maskin med 50 prosent hver. Selskapet har 15 ansatte og omsetter for 20 millioner kroner i året. Ordreinngangen er så god at bedriften nå trenger flere ansatte, spesielt automatteknikere som behersker hydraulikk, pneumatikk og elektrisitet.

Hjemmemarkedet er det meste av Norden, og det er ikke alle år Norge har vært det største enkeltmarkedet. Sporadisk har selskapet hatt eksport også til andre deler av verden. Trysil Maskin har også import og salg av små-maskiner til mindre merkearbeider. Ytterligere en produktgruppe er lys for montering på maskiner av de fleste slag.

Sveis og montasje

- Standardkomponenter kjøpes, og maskinering og det aller meste av platebearbeiding setter vi bort til underleverandører. Det er først og fremst sveising og monteringsarbeid vi tar oss av selv, sier Bakken. Og det er arbeid så det holder på en oppmerkingsbil. På tre- og fire-akslede biler er det gjerne snakk om mellom 1000 og 1200 timer. - De siste årene har vi benyttet CAN-Bus teknologi når det gjelder strøm. Dermed slipper vi de enorme kabelbuntene med hundrevis av meter med ledninger, men det krever selvsagt at elektrikeren vet hva han gjør, sier han.

Mange varianter

Veioppmerking skjer både med vannbasert maling og med flytende termoplast iblandet reflekterende materiale. I tillegg har man utviklet en TM Multiapplicator som kan legge ekstruderte linjer, profilerte linjer, eller en kombinasjon av disse. Da bygger merkingen noe opp fra veibanen, slik at de reflekterende egenskapene beholdes også når veien er dekket av vann. Trysil Maskin leverer også chassismontert utstyr for merking på flyplasser. Alt i alt blir det veldig mange varianter, som gjør at man i liten grad kan drive serieproduksjon.

Veioppmerking skjer i hovedsak i sommerhalvåret, og det aller meste av utstyret skal leveres til sesongen starter. Normalt skjer det meste av produksjonen i første halvår. - I år har vi også hatt fullt kjør annet halvår. Finanskrisen eller ettervirkninger av den, har vi ikke merket noe til, sier Bakken.

Hvorfor Trysil?

Noen lurer nok på hvorfor en produsent av så avansert utstyr holder til et godt stykke unna det mange vil kalle "mer sentrale strøk". Grunnleggeren av selskapet, Geir Storjordet, arbeidet med veioppmerkingsmaskiner hos Maskin K. Lund AS fra 1957. Da selskapet sluttet med slikt utstyr rundt 1980, valgte Storjordet å flytte hjem til Trysil, og han tok kunnskapen med seg. Etter først å ha drevet i det små fra en garasje, etablerte han Trysil Maskin som aksjeselskap i 1982 og tok samme år i bruk første byggetrinn av dagens produksjonsanlegg.

Selskapet ble kjøpt av John W. Nordby i 1997, samtidig som anlegget ble utvidet til 560 kvadratmeter. Håvard Lepperød ble ansatt i 2000 og Erik Bakken året etter. De tok over som eiere i 2005. Etter bygging av ny monteringshall som ble tatt i bruk tidligere i år, har Trysil Maskin nå et moderne anlegg på rundt 1000 kvadratmeter.

Forsiden nå