To slike Nikola One er reservert av VT Gruppen.
To slike Nikola One er reservert av VT Gruppen. (Illustrasjon: VT Gruppen)

Veitransport skal ha to Nikola One

VT Gruppen har lagt inn Norges (til nå) største reservasjon av Nikola One, en gass-elektrisk lastebil med effekt på 1000 hk og et dreiemoment på hele 5000 Nm.

- Nikola One er bare starten på det som blir fremtidens lastebiler. Vi skal være blant de fremste når det kommer til innovasjon og miljø her til lands, så for oss er de helt naturlig å gjøre innkjøp av denne modellen, sier grunnlegger av VT Gruppen, Jonny Enger i en pressemelding.

Transportkonsernet som i dag omfatter selskapene Veitransport AS, Veireno AS og Veikran AS, har bestilt to biler av typen Nikola One

Tidligere har Tine SA annonsert at de skal ha en Nikola One.

Transport mellom norske byer

Lastebilen er markedsført som den første nullutslipps-trekkvogna på markedet og er bygget opp med seks el-motorer og ett batteri på

320 KW.

Les mer om Nikola One her.

I sum gir dette 1000 hestekrefter og et moment på over 5000 NM. Bilens kjørelengde er opp til 1900 km og selv om dette omtales som en elektrisk lastebil, er det i praksis en hybrid da den lades opp av hydrogen. Dette gir muligheten til å bruke bilene på lengre strekninger.

- Lastebilene skal kjøres av vårt datterselskap, Veitransport, som skal betjene bilene på langtransportstrekninger som Oslo – Trondheim, Oslo – Stavanger og lignende, sier direktør for innkjøp i VT Gruppen, Henrik Kolsrud.

Ladestasjoner og biogassanlegg

VT Gruppen har totalt 200 biler i konsernet i løpet av 2016, der rundt 80 av de kjøres av Veitransport AS. Datterselskapet Veireno AS kjører det meste av bilparken på biogass.

I forbindelse med at Veireno skal utføre renovasjonstjenestene i Oslo fra oktober 2016, etablereres det nå tolv ladestasjoner for elektriske påbygg, samt fyllestasjon for biogass på Alnabru i Oslo.

Sammen med AGA er også et biogassanlegg under bygging, opplyser VT Guppen i meldingen.

1. desember i år skal første produserte Nikola One presenteres i Salt Lake City, og estimert levering for norske kunder er tidlig i 2019.

Forsiden nå