Slik ser man for seg brua mellom Flakk og Rørvik. Her fra Flakksida, med Rørvik i bakgrunnen.
Slik ser man for seg brua mellom Flakk og Rørvik. Her fra Flakksida, med Rørvik i bakgrunnen.

Verdens lengste flytebru

Man har planer om verdens lengste flytebru tvers over Trondheimsfjorden.

Prisen er anslått til minst 11 milliarder kroner og brua skal erstatte fergeforbindelsen Flakk-Rørvik. Prosjektet er et samarbeid mellom Rissa Utvikling, Rissa kommune, Rambøll, NTNU, Sintef og Sweco.

53 meters dyp

- Planen er å bygge en skråstagbru med et hovedspenn på 700 meter. To brutårn vil stå på fjell, hvor det ene skal stå på 53 meters dyp. Det finnes i dag 11 skråstagbruer i verden med lengre bruspenn, forteller sivilingeniør i Rambøll, Terje Norddal til Adresseavisen.

Hovedspennet på skråstagbrua ved Flakk skal etter planen bli 90 meter høyt. Det skal ifølge prosjektledelsen være tilstrekkelig til at de største cruiseskipene kan passere under.

Verdens lengste flytebru er i dag 2,5 kilometer lange Hood canal bridge i Washington, mens Nordhordalandsbrua er den lengste i Norge.

Foretrekker Trøndelag

- Vegvesenet har i E-39-analysen konkludert med at det er mulig å bygge en 4,5 kilometer lang flytebru over Sognefjorden, men de fysiske forholdene er mer gunstige for Flakk-Rørvik, sier Norddal.

Det tenkes finansiering gjennom oljefondet, og at det er realistisk å få med prosjektet i Nasjonal transportplan tidligst i 2017.

Rissas ordfører Ove Vollan som fortsatt strir med bompengesystemet på Fosen-veiene er glad for bruplanene som han har stor tru på.

- Tre-fire års planlegging, pluss noen år til brubygging, betyr at brua kan stå ferdig om ti til 12 år, sier ordføreren.

Forsiden nå