Her forberedes gjennomslagsstedet der Bertha skal grave seg inn i reparasjonssjakten. Alle foto og videoer: Washington State Department of Transportation.
Atkomstsjakten sett fra luften.
Tunnelprosjektet skal legge motorveien som i dag skiller Seattle sentrum fra sjøen i tunnel.
Med en diameter på 17,5 meter er Bertha verdens største TBM.
Et nærbilde av systemet som fjerner jord fra Berthas front og skyver det bakover.
Hydraulikken som monterer betongelementene i bakkant av kutterhodet til Bertha.
Deler av tunnelen er ferdig, men Bertha har bare kommet 311 meter av gårde, og skal totalt grave seg gjennom over 2,8 kilometer jord og stein.

Verdens største lager tunnel på ny

I ett år har Bertha, verdens største tunnelboremaskin (TBM), stått bom fast. Forrige uke kom den i gang igjen.

Bertha har en diameter på 17,5 meter og skulle etter planen skjære gjennom bakken under Seattle for å lage tunnel til en ny motorvei.

Det gikk bra helt til 6. desember 2013 da Berthas kuttedisker møtte på et 20 cm tykt stålrør, som verken myndigheter eller entreprenører visste at befant seg i grunnen. Da hadde Bertha bare drevet 311 av totalt 2830 planlagte meter.

Se bildekarusell og videoer øverst i saken.

Bertha er ikke laget for å kutte i metall så flere av kutterdiskene ble ødelagte. Men da de var gjort kom stakkars Bertha i overgangsalderen og ble stadig overopphetet.

40 meter dyp sjakt

For å fikse dette problemet måtte man komme seg foran kutterhodet. Det betød at man måtte grave en nesten 40 meter dyp sjakt ned fra bakkenivå for å foreta nødvendige reparasjoner.

Denne uken kom imidlertid gladnyheten om at Bertha igjen var i gang og hadde gravd seg snaut to meter framover. Men foreløpig er dette bare et skritt på veien for å komme fram til sjakten der den skal repareres. Og fortsatt gjenstår rundt 4,5 meter før kutterhodet bryter fram i sjakten, opplyser Washington State Department of Transportation.

Frykter ytterligere skader

Entreprenøren Seattle Tunnel Partners forventer at Bertha igjen vil bli for varm i løpet av dette arbeidet, og derfor går boringen relativt sakte.

- Alle bekymrer seg for temperaturen hennes. De holder på i et langsomt, jevnt tempo for å forhindre at hun blir for varm og for at det ikke skal komme ytterligere skader på maskinen, sier transportminister Lynn Peterson til Seattle Times.

I utgangspunktet skulle tunnelen Bertha lager være ferdig i oktober 2014. Når den nå kan bli ferdigstilt avhenger av hvor effektiv hun klarer å være etter reparasjonene.

Forsiden nå