Sannhetens øyeblikk for Mission Compaction. Teppet har gått opp for Dynapacs nye valsetog i Atlas Copco-gruva under hovedkvarteret i Stockholm
Sannhetens øyeblikk for Mission Compaction. Teppet har gått opp for Dynapacs nye valsetog i Atlas Copco-gruva under hovedkvarteret i Stockholm

Verdenslansering i Atlas-dypet

I ren science fiction-stil med "Mission compaction" som kodeord, ble Dynapacs nye valsetog avduket i dypet under Atlas Copcos hovedkontor i Sickla i Stockholm 10. november.

Der har den svenske maskinprodusenten drevet tre km lange gruveganger, skapt et realistisk demonstrasjonsområde for selskapets fjellutstyr, og samtidig lagd et historisk miljø hvor det er mulig å følge utviklingen av fjellboringsutstyr.

Fra kantina i hovedkontoret fraktet heiser med stor kapasitet gjestene rett ned til Atlas Copco-gruva. Selv om kun en liten seksjon av gruvegangene denne gang ble benyttet til verdenslanseringen av Dynapacs valsetog, kunne omgivelsene neppe vært bedre for å presentere et nytt produkt som normalt finner seg best til rette på overflaten.

Etterlengtet fornyelse

Det var en etterlengtet fornyelse som fant sted under kontorkomplekset i Sickla. Med unntak av noen kosmetiske endringer har det ikke skjedd noe med Dynapacs valsetog siden 90-tallet. Derfor var det en spent trio fra Dynapac-organisasjonen i Norge, markedsdirektør Knut Krogh, Ole Hovdenes og John Bokle, som ventet på nyhetene og reaksjonen hos representanter fra ledende norske asfaltentreprenører.

Å dømme etter smilene hos trioen, og kommentarene fra entreprenørene, får Dynapac-ingeniørene mer enn godkjent karakter i protokollen.

Da duken falt etter velvalgte ord fra Dynapac-sjefen, ble to av de tre nye modellene frigjort i tverrslagene til adkomsttunnelen.

Tre modeller

De tre nye valsetogene har fått betegnelsene CA5000, CA6000 og CA6500.

Valsene har en arbeidsvekt fra 16 til 20,6 tonn (inkludert ROPS-beskyttelse) med statisk linjelast på 50, 60 og 65 kg/cm. Takket være en amplityd på hele 2,1 kan steinfyllinger, hvor steinstørrelsen kan være opptil en meter i diameter, kompakteres i nesten to meter tykke lag. Dynapac fremhever valsens forbedrede dybdevirkning som øker volumkapasiteten. Valsen trenger færre kjøringer for å oppfylle kompakteringskravet, hevdes det. Færre kjørte runder betyr automatisk redusert drivstofforbruk og lavere kostnader pr. kompaktert kubikkmeter masse.

Servicevennlig

Et annet område Dynapac fremhever spesielt ved valsetogene, er servicevennligheten. Et av hovedkriteriene under utviklingsarbeidet har vært å bedre servicetilgangen, og Dynapac kan med hånden på hjertet peke på at selskapet har lyktes.

Valseserien er nemlig den første i verden i sin størrelse som har fått tverrstilt motor. Det gir meget god plass under det skrånede panseret, og det er enkelt å komme til motor og andre komponenter under det sterkt skrånede panseret. Hydraulikkpumpene er plassert på linje med motoren. En annen effekt av tverrstilt motor som er trukket langt bakover, er at man også får meget god vektfordeling og forenklet transport ved at maskinen blir kortere.

Dynapac har valgt Deutz Steg lllB-motorer som er forberedt for steg lV. De går på en blanding av diesel/biodiesel, og enkelte modeller kan mates med opptil20% biodiesel. I takt med de generelle trekkene i markedet som gjelder redusert drivstofforbruk og redusering av CO2, styres motorturtallet slik at valsetoget aldri benytter mer energi enn nødvendig. Dieselforbruket er redusert markant i forhold til forrige generasjon, sier Dynapac-representantene.

Supert førermiljø

Tradisjonelt har Dynapac lagt stor vekt på hyttemiljøet, og det er ytterligere forbedret. Hytta har luftkondisjonering, utmerket sikt og et lavt støynivå. Plassen i hytta er blitt enda større enn tidligere, og deelektroniske kjørespakene følger førerstolen som kan dreies i 180 grader for å avlaste maskinførerens nakke og kropp. Med god svingradius er valsetoget lett å manøvrere selv under vanskelige forhold, sier Dynapac-spesialistene.

De nye valsene er også utstyrt med hastighetsbegrensning for å forhindre at kompakteringen utføres i for stor hastighet. En annen sikkerhetsinstallasjon (Automatic Bouncing Control) forhindrer dobbelthopp, eller overkompaktering av underlaget, noe som kan skade maskinen.

Kontrollenheter

For å få best tenkelige resultat har Dynapac utviklet et avansert trestegs prosesstyrings- og analysesystem.

Jobben planlegges med programvaren CompBase, arbeidet gjennomføres med måleinstrumentet for kompakteringen og analyseverktøyet på valsen, og etter kompakteringen analyseres resultatet med Dynapac Compaction Analyzser (DCA). Dette gir svar på spørsmålene: Hva skal jeg gjøre, hva gjør jeg og hva har jeg gjort? Registrerings- og analyseverktøyet er den beste garanti for at jobben gjøres riktig, at antallet runder blir riktig og mulighet for å registrere om det er områder som ikke er godt nok bearbeidet og trenger masseutskiftning.   

Hva med Norge?

Norske brukere får mulighet til å se nærmere på den nye generasjonen valsetog i begynnelsen av desember (uke 48). Da kommer Dynapac CA6000 til hovedkvarteret på Langhus.

- Og da er valsetoget solgt, Ole Hovdenes?

- Foreløpig har vi ikke gjort noen salgsinnsats for denne maskinen, for den trenger vi til demonstrasjon. Valsetoget er en virkelig godbit vi gleder oss til å presentere for entreprenørene, sier han.

Og om verdenslanseringen i Atlas-gruven er å si: Lykkelig er den bedrift som har slike lokaliteter. Dette var nesten som å få en fot inn i Agent 007-preget miljø.

 

Forsiden nå