Første Carnehl dumper-semitrailer med ny type hydraulisk drift på midtre aksel levert til kunde, vist på Transport 2016.
Første Carnehl dumper-semitrailer med ny type hydraulisk drift på midtre aksel levert til kunde, vist på Transport 2016.

Verdenspremiere i Lillestrøm

Litt bortgjemt i et hjørne i en av hallene på Transport 2016 står en verdenspremiere, en Carnehl dumper-semitrailer med en ny type hydraulisk drift på den midtre akselen i trippelboggien.

Det er typen som er ny, ikke hydraulisk drift som prinsipp. Media har relativt nylig fortalt om en Carnehl semitrailer med hydraulisk drevet aksel levert til Øynebråten Transport AS på Jessheim. Her var hydraulikk-motoren montert på akselen med stikkaksler ut til hjulnavnene.

Den nye løsningen vist på Transport 2016 har hydrauliske motorer i hvert hjulnav, på samme måte som man finner i hydraulisk forhjulsdrift hos MAN, Mercedes-Benz, Volvo og Renault. Uansett produksjon er dette en konstruksjon opprinnelig tatt frem av franske Poclain.

Nå et standard-produkt

Semitraileren vist på Lillestrøm er den aller første fra Carnehl levert til kunde med den nye løsningen, men nå er dette å regne som et standard-produkt fra den tyske hengerprodusenten. Carnehl-importør Odd Kolstad AS, som for øvrig er markedsleder her i landet når det gjelder dumper-semitrailere, har altså et unikt produkt å tilby – enn så lenge.

Det er ikke lenger noen patentbeskyttelse på hydraulisk akseldrift, så det er vel all grunn til å regne med at også konkurrentene vil se på denne løsningen. Fordelen for brukerne er en vesentlig bedre fremkommelighet under vanskelige forhold.

Også verdenspremiere

Den hydraulisk drevne hengerakselen på den nevnte semitraileren til Øynebråten var også en verdenslansering – for to år siden. Nettopp denne akselen, en prototype, ble vist på nyttekjøretøyutstillingen IAA for snart to år siden.

Forsiden nå