Nye Volvo R70D og L350H på Vei og Anlegg 2018.
Nye Volvo R70D og L350H på Vei og Anlegg 2018. (Foto: Klaus Eriksen)

Verdenspremieren hos Volvo Maskin

HELLERUDSLETTA (AT.no): Volvo Maskin AS fikk æren av å vise Volvos nye tipptruck i messesammenheng da den norske forhandleren hadde med Volvo R70D til Vei og Anlegg.

Maskinen med 65 tonns lastekapasitet sto paret opp med den største av Volvos hjullastere – L350H – også denne en ny maskin. Tipptrucken har egenvekt på ca. 50 tonn og altså tillatt totalvekt på nesten 115 tonn. Toppfarten er 57 km/t.

Presentert i Skottland

Volvo CE hadde en visning for kunder og forhandlere i skotske Motherwell for noen uker siden, men på Intermat i Paris i forrige uke var det ingen Volvo tipptruck å se på standen til den svenske produsenten.

Det var det derimot på Vei og Anlegg, og dette var altså første gang tipptrucker i Volvo-drakt ble vist etter at produsenten kjøpte dumperdivisjonen til Terex i Motherwell for noen år siden. Tipptruckene som Volvo-truckene stammer fra, har mer enn 70 års historie.

Volvo Construction Equipment utvidet porteføljen masseforflytningsmaskiner med tipptruckene R45D, R60D og R70D med nyttelast fra 41 til 65 tonn. Maskinene har motor med effekt opptil 567 kW (760 hk).

Jevn giring

Elektronisk integrasjon mellom motoren og transmisjonen gjør det mulig for maskinene å oppnå jevn giring for jevn trekkraft og akselerasjon under alle forhold. Ytelse og drivstoffeffektivitet styrkes av et integrert girsystem (Power og Economy) som gir godt tilpasset ytelse til ulike driftsforhold.

Maskinføreren velger girmodus ut fra forholdene. Hydraulikksystemene gir nok olje til kjøling og tipping for å sikre raske syklustider og høy ytelse.

Volvo CE melder at maskinene har et konkurransedyktig forhold mellom kraft og vekt, effektiv giring og optimal vektfordeling, slik at maskinførerne kan oppfylle kravene til god produktivitet. Videre skriver Volvo i en pressemelding at R45D, R60D og R70D er med den imponerende trekkraften generert av en komplett drivlinjedesign og velprøvd konfigurasjon, ideell for bruksområder innen bergverk og gruvedrift der driften ofte foregår i bratte stigninger. Ved å øke dreiemomentet til bakakselen sørger det avstemte drivverket for høy trekkraft og glimrende produktivitet under krevende driftsforhold og i bratte stigninger.

Hardox i kassa

Dumperkassene er i Hardox 400-stål og i kombinasjon med eksosoppvarmingen skal man tømme kassa skikkelig slik at det blir minimal tilbaketransport av masser.

Kundene har også tilgang på Volvo Site Simulation i tipptruckene. Dette er et system som gir informasjon om maskiner, valg av maskinpark og driftsopplegg. Førerproduktiviteten økes av raske og presise funksjoner som f.eks. styringen og de lettbetjente manøverorganene. For ekstra komfort kan maskinføreren tilpasse førermiljøet med et høykapasitets HVAC-system.

Levetiden på bremsesystemet er blitt forlenget ved hjelp av en transmisjonsretarder, en funksjon som reduserer motorturtallet og minimerer bruken av driftsbremsene. I tillegg er komponentene godt beskyttet.

For eksempel har hydraulikksystemet flere filtreringsnivåer for å beskytte det mot forurensninger. Maskinene er også utrustet med en motorbeskyttelsesfunksjon der maskinføreren varsles dersom en effektreduksjon aktiveres.

Motorens effekt og turtall vil gradvis reduseres avhengig av hvor alvorlig feilen er for å forhindre skade på motoren. Motorparametere inkluderer høy kjølevæsketemperatur, gasspedalsignaler og lavt kjølevæskenivå.

FOPS og ROPS

Førerhuset er FOPS-godkjent, og er i tillegg utstyrt med ROPS-overbygning.

Sikten fra førerstolen på venstre side av førerhuset, er forbedret med Volvo Smart View, et siktforbedrende system som kombinerer fire utvendige kameraer for å skape et oversiktsbilde over maskinen sett i fugleperspektiv.

Bildet vises på skjermen i førerhuset.

Forsiden nå