Minst 250 kg med stein skal til for å utføre en test. 
Stig Rønningen manøvrerer trucken inne på laben mens Thomas Wefall observerer bak. Den nye laben i Skien tillater bruk av truck i alle rom. Foto: Tor Arvid A. Gundersen/ Statens vegvesen
Minst 250 kg med stein skal til for å utføre en test. Stig Rønningen manøvrerer trucken inne på laben mens Thomas Wefall observerer bak. Den nye laben i Skien tillater bruk av truck i alle rom. Foto: Tor Arvid A. Gundersen/ Statens vegvesen

Viktige tester som avgjør om steinmassen kan brukes

Resultatet har mye å si for gjennomføring av et prosjekt.

Stein er ikke stein. For at veien skal tåle belastningen av trafikken, må steinen ha høy kvalitet. Prøver fra veianleggene blir testet under hard belastning i laboratoriet.

Prosjektet E134 Gvammen-Århus har lagt ut informasjon på sin nettside om testing av stein.

All steinen som brukes i byggingen av E134 Gvammen-Århus kommer fra Mælefjelltunnelen eller skjæringene utenfor. Til sammen blir det brukt rundt 150.000 kubikkmeter med stein for å bygge opp veien inne i tunnelen og mindre veier utenfor.

Veier skal holde seg jevne i mange år, derfor er det strenge krav til hva slags stein som brukes. Det er her det kommer inn at all stein ikke er like god. Utenfor tunnelen blir veien bygget opp av et frostsikringslag i bunnen, over der kommer forsterkningslag

Tester 250 kg stein

- Steinen her består av stein i størrelse 20-120 mm. Fra veien i tunnelen, har vi nå tatt en stikkprøve av selve veien. Prøven skal være på minimum 250 kg når vi tester korngradering også, sier Stig Rønningen.

Prøven blir fraktet til det nye og utvidede laboratoriet på Moflata i Skien (Telemark). Deretter blir steinprøven splittet ned til 155 kg for korngraderingen.

Se flere bilder fra testingen her

Denne blir igjen siktet i åtte ulike fraksjoner. Resten av materialet knuses ned, hvorav to fraksjoner i størrelse 10-12,5 mm og 12,5-14 mm, blir valgt ut til to tester videre.

To målemetoder

Micro Deval-analysen måler hvor motstandsdyktig steinen er mot abrasiv slitasje. Abrasiv slitasje er når to materialer blir gnidd mot hverandre. For denne testen tas 500 gram av de sorterte steinene over i en trommel sammen med vann og metallkuler.

Beholderen blir deretter snurret 12.000 ganger rundt. Når den er ferdig i trommelen blir den tatt ut og tørket. Nå kan laborantene lese av hvor mye av steinene som har blitt igjen og hvor mye som er malt opp til fin sand. Dårlig stein gir mye sand, god stein mindre. Steinene fra Mælefjelltunnelen viste seg å være svært gode til å bygge vei med. Steinene som kommer ut ser ut som elvestein med runde kanter.

LA-analyse (Los Angeles metoden), måler hvor motstandsdyktig steinen er mot nedknusing. LA-analysen bruker en større mengde stein og betydelig større metallkuler i trommelen. Denne metoden foregår tørt, men med færre runder i trommelen. De tyngre kulene er likevel hardhendte med steinene. Etter denne behandlingen har steinene skarpe kanter.

Dårlig vei

Mælefjellsteinen besto begge testene med glans. Det hender i andre veianlegg at det blir sprengt skjæringer, men at steinen ikke er god nok til å kunne brukes i veibygging. Da må man kjøre vekk steinen og hente stein fra andre steder hvor kvaliteten er høyere.

Hvis ikke steinen i forsterkningslaget er god nok, vil steinene bli knust og malt opp mot hverandre mens den belastes med trafikk.  Når steinen går i stykker inne i selve veien, vil det bli setninger og ofte hjulspor. 

Se også hvordan man tester vei ved hjelp av trykk

 

Forsiden nå

Real Time Analytics