Å bygge store veikryss på firefelts motorveier er kostnadskrevende arbeid. Derfor vil Nye Veier AS kutte antall kryss på nye motorveier.
Å bygge store veikryss på firefelts motorveier er kostnadskrevende arbeid. Derfor vil Nye Veier AS kutte antall kryss på nye motorveier.

Vil ha færre kryss på motorveiene

Nye Veier AS vil lage billigere motorveier. Et av tiltakene er å bygge færre kryss.

– Veikryss er dyre konstruksjoner. Et kryss på strekninger med hastighet på 110 km/t, koster ofte hundre millioner kroner, sier administrerende direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland til NRK.

Nye Veier skal bygge rundt 500 km motorvei i Norge de neste 20 årene. Og Hovland har som ambisjon at de skal bygges for mindre penger per kilometer enn det vi har vært vant til de siste årene. Blant annet er det foreslått å gjøre veiene smalere.

Nå henter Hovland ideen fra Sverige om å ikke lage like mange avkjøringer og veikryss som tidligere.

– Vi ser at våre naboer i øst er mye mer restriktive med veikryss. De er mer kostnadseffektive på sine veistrekninger enn det vi er, sier Hovland.

Nye Veier-sjef Ingrid Dahl Hovland snur alle steiner for å kutte kostnadene på veibygging.
Nye Veier-sjef Ingrid Dahl Hovland snur alle steiner for å kutte kostnadene på veibygging.

Det er ofte lokalpolitikere som trumfer gjennom veikryss med avkjøring til «sine» tettsteder. Hovland mener det har vært for lett å få gjennomslag for slikt tidligere.

– Vi har kanskje litt lett for å imøtekomme lokale krav før det totale kostnadsbildet er klart, sier hun.

Forsiden nå