- Her bor sjåførene i ukevis
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
På Fugleåsen døgnhvileplass, i Ski kommune sør for Oslo, står et hundretalls utenlandske vogntog hver eneste helg. Dette skriver Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i en pressemelding. Dokumentasjon NLF har, skal vise at flertallet av disse står parkert fra fredag til søndag med sjåfører i bilene.
- Dette er ikke bare potensielt ulovlig. Det er også nok et signal som tyder på at det foregår sosial dumping på våre veier, sier NLF-direktør Geir A. Mo.
NLF registrerte lastebiler
En regulær ukehvil (45 timer) skal ikke tas i lastebilen, men ved eksternt overnattingssted iflg. EUs kjøre- og hviletidsbestemmelser.
NLF registrerte samtlige kjøretøy ved Fugleåsen døgnhvileplass ved fem anledninger i januar 2018, deriblant to helger. Av totalt 112 utenlandske lastebiler registrert på en fredag sto 58 fortsatt igjen ved andre registrering søndag. Dette utgjør mer enn halvparten.
- I de fleste tilfeller var det synlige sjåfører og/eller aktivitet i bilene både ved første og andre registrering i helgen, transport til og fra lastebilene ble ikke observert, skriver NLF i pressemeldingen.
25 tilhørte ett enkeltselskap. 16 av disse, 68 prosent, sto gjennom helgen med sjåfører i bilene. Flere av kjøretøyene er, ifølge NLF, «dokumenterte gjengangere».
- Vi har lenge mistenkt at mange utenlandske sjåfører også her i landet tvinges til å bo i lastebilen over lang tid. Hvis ikke arbeidsgiver kan ordne innlosjering utenfor kjøretøyet når ukehvilen skal avholdes, bryter de kjøre- og hviletidsreglene. Dette er utvetydig slått fast i en fersk EU-dom. Funnene vi sitter på indikerer at reglene brytes i stor stil, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Tydelig regelverk, vanskelig å håndheve
Den såkalte ukehvilen, eller 45-timershvilen, er noe alle sjåfører er lovpålagt å gjennomføre etter senest seks arbeidsdøgn. Denne skal ikke tas i kjøretøyet, men avholdes ved et eksternt overnattingssted.
- Dette er et viktig ledd i arbeidet med å styrke trafikksikkerheten - en uthvilt sjåfør er en trygg sjåfør. Ingen ønsker å møte et fullastet vogntog ført av en person som ikke har sovet i en skikkelig seng på flere uker, sier Mo.
Til tross for dette er det vanskelig å dokumentere brudd på reglene. Det er nemlig tillatt å ta en forkortet ukehvil på minst 24 timer annenhver uke i lastebilen, altså totalt to uker på veien, før en har rett på annen og mer komfortabel innkvartering.
- Tusenvis av østeuropeiske sjåfører har imidlertid en arbeidsordning som gjør at de må oppholde seg i bilen i uker og måneder i strekk. Parkeringsplasser i hele Vest-Europa fylles opp hver eneste helg. Observasjonene våre viser at dette også skjer i Norge, sier Mo.
Omfattende fotodokumentasjon
Bekymringsmeldinger førte til at NLF iverksatte registreringsprosjektet i januar.
Ved fem anledninger, deriblant to helger, ble flere hundre utenlandske lastebiler fotografert og registrert ved Fugleåsen døgnhvileplass. Kjøretøyenes registreringsnummer ble notert ved helgestart fredag ettermiddag og igjen søndag formiddag.
Samtidig ble det innhentet fotodokumentasjon på hvordan bilene var parkert og om det foregikk aktivitet i førerhytten. På den måten var det mulig å få indikasjoner på om bilene hadde flyttet seg i mellomtiden eller om sjåførene hadde foretatt hviletiden et annet sted. I de aller fleste tilfellene sto lastebilene parkert på samme punkt og det var mulig å se at bilene var bemannet, ifølge NLF.
- Uverdige forhold
Av totalt 112 registrerte kjøretøy første helgen sto mer enn halvparten fortsatt parkert på søndag – med sjåfør i bilen.
- Flere var også registrert helgen før, noe som indikerer at dette slett ikke er enkeltstående tilfeller. Det vi ser indikasjoner på her er en forretningsmodell basert på uverdige forhold for sjåførene for å kunne operere med en så lav pris som mulig. Dette undergraver den seriøse delen av transportnæringen. NLF vil derfor gjennom året foreta flere slike registreringer på utvalgte plasser for å følge med på utviklingen, sier Mo.
NLF-direktøren er også spesielt kritisk til en enkeltaktør som hadde hele 25 biler parkert på Fugleåsen ved første registrering. 16 av disse, hele 68 prosent, sto fortsatt på området da NLF foretok den andre registreringen søndag formiddag.
- Dette kan selvfølgelig ha vært tilfeldig, men for sikkerhets skyld bør myndighetene igangsette tiltak umiddelbart.
- Bør begrense parkeringstiden
- Over hele Vest-Europa tar nå myndighetene grep for å komme dette uvesenet til livs. Det bør skje også i Norge. Et av tiltakene som bør innføres umiddelbart er å begrense parkeringen til maksimalt 24 timer kombinert med ankomstregistrering og gebyrlegging. Administreringen kan settes bort til et av landets parkeringsselskaper. De vil nok på en effektiv måte håndheve tiltaket, avslutter Mo.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll