Vil øke organiseringsgraden i NLF-bedriftene
- Vi er grunnleggende positive til å øke antallet tariffbedrifter blant våre medlemmer, sier NLF-direktør Geir A. Mo.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
- Det er hevet over enhver tvil at kombinasjonen av stabiliteten tariffavtaler representerer, og alle de fleksible løsningene de åpner for i lokale forhandlinger, gjør at de kan gi tariffbedriftene til dels store konkurransefordeler, dersom organisasjonene spiller på lag. En av de store utfordringene for å bevege oss i ønsket retning er imidlertid at så få lastebilsjåfører er organisert, sier adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.
- Ansvaret for dette ligger i første rekke på fagorganisasjonene som ikke har greid å fremstå som attraktive nok for sjåførene. Som bedrifter og bedriftsledere skal vi stille oss positive når sjåfører velger å organisere seg, men det er foreningene selv som må stå for vervingen, sier han.
Krevende gruppe å nå
Han får støtte fra lederne i henholdsvis Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF), Jørn Eggum og Jim Klungnes. Deres erfaringer fra verving av yrkessjåfører er at dette er en krevende gruppe arbeidstakere å nå.
- Arbeidsplassene deres er mobile, og et stort flertall av bedriftene de jobber i er små familieeide bedrifter med ti eller færre ansatte, sier Eggum.
Klungnes legger til at det økende presset på lønns- og arbeidsforhold i næringen gjør organisering viktigere enn noen gang.
- Arbeidsvilkårene i godsbransjen påvirker også resten av samfunnet. Trøtte og stressede sjåfører gir dårlig trafikksikkerhet på norske veier.
Foreslår felles bedriftsbesøk
- Vi ønsker å invitere til et enda tettere samarbeid for å nå våre felles mål. Det kan være hensiktsmessig å utarbeide felles materiell der vi på vegne av både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden forteller om fordelene ved et organisert arbeidsliv. I tillegg vil jeg også at vi i fremtiden reiser ut og besøker bedriftene sammen, forteller NLF-direktøren.
- Sammen med Fair Transport-sertifisering signaliserer en tariffavtale og et godt forhold til fagforeningene kvalitet og seriøsitet hos bedriften. Dette tror jeg virkelig kan bidra til å sikre norsk transportnæring i en stadig tøffere internasjonal konkurranse, sier Mo.
Han oppfordrer samtidig alle som er interessert i å lære mer om tariffavtale til å delta på NLFs gratisseminar under Transport & Logistikk 2019 der lederne fra NLF, Fellesforbundet og YTF møtes for å diskutere felles utfordringer og mulige løsninger.
Dette vil finne sted fredag 27. september 10:00-11:00 i seminarlokalet på NLFs stand i hall E på Norges Varemesse.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll