Illustrasjonsbilde fra Bauma 2016 i Tyskland.
Illustrasjonsbilde fra Bauma 2016 i Tyskland. (Foto: Anlegg&Transport)

Vil rydde trafikkulykker med dozer

Kan dozere som rydder veien raskt etter ulykker være en god ide for å få trafikken fort igang igjen på sterkt trafikkerte veier? Enkelte ledere mener det.

I Danmark er det et økende problem at lastebilsjåfører velger småveier fremfor motorveier i rushperiodene, fordi det er stor risiko for å bli «fanget» i lang tid på motorveiene når det skjer en trafikkulykke. Dette gir økt tungtrafikk til lokalsamfunnene på småveiene.

Nå tar bransjedirektør Michael Svane i Dansk Industri (DI) Transport til orde for at man setter inn dozere for å rydde raskt opp etter trafikkuhell, eller når en lastebil er havarert, for å løse opp de lange køene som oppstår. Samfunnet kommer da foran enkeltindividets og bedriftens rett til en hel bil.

- Kan ikke ta stilling til lasten

- Det er nødvendig å gå mer hardhendt til verks etter et uhell. Hvor lenge skal man sitte i en bilkø og vente på at noen tar stilling til om lasten på en lastebil kan ta skade av å bli fjernet fra veien, sier Svane til Jyllands-Posten.

- I Singepore dozer man strakt et kjøretøy ut til siden, mens man gjør noe tilsvarende i Tyskland, Sverige og Nederland. Vi er også nødt til å gjøre noe slikt i Danmark.

- Må undersøke ved alvorlige lovbrudd

Han får støtte fra Danmarks største interesseorganisasjon for bileiere, Forenede Danske Motorejere, Vejdirektoratet og politiet.

- Vi står ikke langt unna DI her. Vi inngår gjerne en dialog. Men dersom det er alvorlige lovbrudd, er vi nødt til å la våre etterforskere og teknikere undersøke før vi kan rydde opp på veien, sier visepolitiinspektør Ole Kristensen i Rigspolitiet til avisen.

Forsiden nå