Scania hadde et bredt utvalg av kjøretøy på sitt vinterarrangement i Trysil.
Scania hadde et bredt utvalg av kjøretøy på sitt vinterarrangement i Trysil.

Vinterkjøring i Trysil

Scania har gjennomført sitt andre vinterarrangement i Trysil, og nærmere 400 kunder har fått en verdifull oppdatering på kjøretøyer, samt påbygg- og utstyrsleverandører.

Vi har fortløpende rapportert om Scanias kjøretøy-relaterte nyheter, så akkurat der var det ikke så mye å hente. Arrangementet hadde imidlertid en Norges-premiere, den forsterkede retarderen med maksimal effekt på 4100 Nm. Den er spesielt godt egnet på kjøretøyer som går i anleggsrelatert transport og var montert i en R730 trekkvogn med dumpersemitrailer. Etanoldrevne lastebiler er det ikke mange av i Norge, men på vinterarrangementet var det med en norskregistrert P270 med SKAB-skap. Den skal gå i matvaretransport for ASKO.

Man fikk også et godt innblikk i konsept-tankegangen til Scania, altså leveranser av komplett oppbygde biler fra fabrikk. Påbyggene kommer riktignok fra eksterne leverandører, men blir montert på chassisene på Scania-fabrikken. Bilene kan derfor komme raskt i trafikk. Trekkvognene hadde svingskiver fra fabrikk. I tillegg var det med konseptbiler med to forskjellige fabrikater skap, dumperpåbygg, containerramme og krokløft.

Vår mann bak rattet på Scania R500 under bremsetest på Trysil flyplass. Den fireakslede krokløftbilen med tre-akslet slepvogn holdt seg snorrett uten rattbruk fra 60 km/h ned til full stans. Moderne ABS er sikre og fine greier.
Vår mann bak rattet på Scania R500 under bremsetest på Trysil flyplass. Den fireakslede krokløftbilen med tre-akslet slepvogn holdt seg snorrett uten rattbruk fra 60 km/h ned til full stans. Moderne ABS er sikre og fine greier.

Norge er et litt spesielt marked for Scania, noe som også kom til syne i bilparken på arrangementet. Scanias helt utmerkede 13-liters rekkemotor blir ikke valgt av så mange kunder. Når det er snakk om en toakslet distribusjonsbil, er det 9-literen som gjelder. På tunge biler går det mest i V-motorene. Den minste av dem har en effekt på 500 hk. Den største 13-litersmotoren er på 480 hk og har samme dreiemoment, 2500 Nm. Står valget mellom disse to, er det som oftest V-motoren som blir valgt. I den rikholdige bilparken under vinterarrangementet var det med bare én 13-litersmotor på 440 hk.

Brøytebil

Det er ikke så ofte man har anledning til å kjøre brøytebil, så vi lot ikke anledningen gå fra oss. En R560 med konseptdumper produsert av Istrail var utstyrt både med diagonalplog og undermontert skjær fra Tellefsdal. Dette er altså en bil som er velegnet for veivedlikehold året rundt. Frontplogen har betegnelsen K 70 og er Tellefsdals bestselger. 70 viser til angrepsvinkelen mot veibanen. Plogen er svingbar og kan brukes med utkast til begge sider. Den leveres i tre bredder. Slitestålet er seksjonsdelt og løftes og viker bakover hvis plogen støter mot hindringer. Plogen kan også leveres med hydraulisk slapseskjær.

Bilen er utstyrt med Tellefsdals standard betjeningsenhet på et eget armlene som er montert i rammen på førerstolen. Enheten gir en komfortabel og god kontroll med alt brøyteutstyr. Plasseringen er særlig velegnet på biler med automatisert giring, som Scanias demonstrasjonsbil. Da kan høyrearmen konsentrere seg helt om plogstyringen.

Man forbinder Tellefsdal mest med et bredt spekter av brøyteutstyr. Ikke alle er klar over at fabrikken også leverer et bredt program av feiekoster, kant- og rekkverksklippere og spyleutstyr.

Informasjonsskjermer

Scania har en intensjon om å gi sjåfører informasjon der de ferdes. Det har vært gjennomført en pilotperiode med digitale informasjonsskjermer på tre truckstops. Disse er Fryatun Kro ved E6 i Gudbrandsdalen, Hanestad Gjestehus ved riksvei 3 i Østerdalen og på Lyngdal Inn ved E39 på Sørlandet. Viktige områder på Sør- og Østlandet med fjelloverganger til Nord-Vestlandet og Trøndelag er altså godt dekket. Skjermene gir blant annet trafikkinformasjon fra Statens vegvesen, de ferskeste nyhetene og værmeldinger fra Meteorologisk Institutt. Scania legger også ut annen aktuell informasjon, blant annet om obligatorisk etterutdanning. Ruleringen av informasjonen skjer ca. hvert 7. minutt. Scania har som mål å utvide nettverket av informasjonsskjermer til å dekke alle de viktigste transportrutene i Norge.

Flåtestyring

Som de fleste andre store nyttekjøretøyleverandører har også Scania sin egen flåtestyring, Scania Fleet Management. Den er bygd opp med tre forskjellige tjenestepakker som dekker forskjellige behov en kjøretøyeier vil ha.

Oppfølging: Denne pakken gir rapporter og trender for drivstofforbruk og CO 2-utslipp på e-post.

Analyse: Bygger på Oppfølging og har i tillegg avviksrapporter, miljørapporter for alle utslipp, viser drivstofforbruk og kjørestil for hver enkelt sjåfør over tid, samt vedlikeholdsplanlegging basert på brukstid, kjørestrekning eller begge deler. Med denne pakken har man også tilgang til data over Internett.

Oversikt: Den mest omfattende pakken har i tillegg til innholdet i Analyse også posisjonering og statusrapport for hvert enkelt kjøretøy, kjøretøyoppfølging over en viss periode og Geofence-varsling som sier ifra om et kjøretøy kommer inn i, eller forlater, et forhåndsdefinert område.

Alle informasjoner innhentes av en kjøretøyenhet med betegnelsen Communicator 200. Alle biler som skal omfattes av Scania Fleet Management, må ha en slik enhet montert. Den er standard i alle Scania fra juli 2011 og kan også ettermonteres i eldre biler og andre merker. Alle kostnader dekkes inn i form av et abonnement.

Bil- og sjåførdata

Nedlasting av bil- og sjåførdata fra den digitale fartsskriveren kan ofte være en utfordring hos transportører som har biler spredd over et større område. Scania har etablert Scania Tachograph Service som kan ta hånd om både nedlasting og lagring av data. Dette kan gjøres på forskjellige måter, alt etter behovet hos den enkelte bileier. Med den mest avanserte løsningen overføres dataene trådløst ved hjelp av en Communicator-enhet. Man betaler for tjenesten med en månedlig kostnad pr. kjøretøy.

 

Forsiden nå