Toakslede trekkvogner og semitrailer med trippelboggi har dårlig rykte i Norge. Dekkutrustningen, hvordan vogntoget er laster og om fremre hengeraksel er løftbar har likevel stor innvirkning på fremkommeligheten.
Toakslede trekkvogner og semitrailer med trippelboggi har dårlig rykte i Norge. Dekkutrustningen, hvordan vogntoget er laster og om fremre hengeraksel er løftbar har likevel stor innvirkning på fremkommeligheten.

Vinterveier og de fysiske lover: Klart det må gå galt

Det er først og fremst de fysiske lovene som gjør at mange utenlandske vogntog får problemer på norske vinterveier, ikke nødvendigvis at sjåførene fra andre land er dårligere enn norske.

Det er to hovedårsaker til at det blir slik, uegnede dekk og uegnede/feillastede semitrailervogntog. Når begge får lov å virke sammen, blir det ekstra ille. Et typisk kontinentalt semitrailervogntog med to-akslet trekkvogn og semitrailer med trippelboggi hvor ingen aksler kan løftes, er gjerne belemret med begge disse problemene.

De norske kjettingreglene er bra. Mesteparten av tiden kjører man imidlertid uten kjettinger, så gode dekk er minst like viktig. Norge har strengere krav enn stort sett alle land, ettersom det siden november 2008 har vært krav om M+S-merkede (Mud + Snow) dekk på alle aksler når det er snø eller is på veien. Mønsterdybden om vinteren skal være minst 3 mm, og ellers heter det litt upresist at dekkene skal "være særskilt fremstilt for vinterkjøring". Tyskland krever også M+S-merkede dekk, men bare på drivakselen og ikke noe krav om "særskilt fremstilt for vinterkjøring". M+S-dekk er i utgangspunktet først og fremst beregnet for mellomeuropeiske vintere med hovedsakelig våte veier og snøslaps. Det er langt igjen til egenskapene for skikkelige vinterdekk.

Vinterdekk

- Hvis man kommer til Norge med M+S-dekk bare på drivaksel og ellers dekk med rent sommermønster, er det klart at det går ut over både styre- og bremseegenskaper, sier salgs- og markedsdirektør Jan E. Bjerkli i Continental Dekk Norge AS. - Det aller beste er uansett dekk konstruert for skandinaviske vinterforhold på alle hjul. Vi i Skandinavia argumenterer med dette overfor våre kontinentale kolleger. Vi tør ikke i dag si at et skikkelig vinterdekk er en bestemt faktor bedre enn sommerdekk eller M+S-dekk på snø og is, men dette forskes det mye på akkurat nå.

Vekt på drivaksel

Så over til uegnede og/eller feillastede EU-vogntog, altså to-akslet trekkvogn og semitrailer med trippelboggi hvor ingen aksler er løftbare, totalvekt 40 tonn. Alene hvordan semitraileren er lastet betyr en hel del for fremkommeligheten på vinterveier. I det mest ugunstige tilfellet er semitraileren lastes slik at trippelboggien har maksimalt tillatte 24 tonn. Da blir det ikke mer enn 16 tonn på bilen og kanskje bare 9 av disse på drivakselen, knappe 23% av vogntogvekten. Ved å forskyve tyngdepunktet for lasten fremover kan drivakselen bli belastet med maksimalt tillatte 11,5 tonn. Da hviler nesten 29% på drivakselen, en økning på nesten tredjeparten. Da forstår man at fremkommelighet blir en helt annen.

Det finnes også norske transportutøvere som kjører med to-akslet trekkvogn og semitrailer med trippelboggi. Med en litt annen erfaring med vinterveier enn utlendinger er det store muligheter for at man har valgt en semitrailer med løftbar fremre aksel. Ved løft blir selvsagt mesteparten av vekten fra denne akselen overført til de to andre i trippelboggien, men ved en trippelboggilast på 24 tonn vil tross alt nesten to tonn overføres til drivaksel. Man trenger ikke være matematisk geni for å se at det innvirker positivt på fremkommeligheten.

Jo da, man overskrider selvsagt tillatt aksellast, særlig i boggien. Her er det imidlertid spørsmål om kortvarig bruk, for eksempel opp en liten bakke.

50 tonn

Hvordan står det så til med vektandelen på drivhjulene på et 50-tonns vogntog sammenlignet med et typisk europeisk semitrailervogntog? Riktig lastet med 11,5 tonn på drivakselen gjør at 23% av totalvekten hviler på drivhjulene selv med løpeakselen nede, altså marginalt bedre enn et feillastet 40-tonns semitrailervogntog. Hvis man i et knipetak løfter løpeakselen, vil drivakselen få rundt 36% av vogntogvekten som er klart bedre enn alle semitrailervogntog med to-akslet trekkvogn. Hvis lastebilen/trekkvogna har tandemboggi bak (6x4), vil også rundt 36% av vogntogvekten ligge på drivhjulene. Da slipper man å løfte noe som helst.

Forsiden nå