MB Vito E-Cell er under felttesting. Neste år produseres 2000 enheter.
MB Vito E-Cell er under felttesting. Neste år produseres 2000 enheter.

Vito E-Cell snart på veien

Daimler hevder Vito E-Cell blir den første serieproduserte varebilen tilgjengelig med elektrisk drift. Hundre eksemplarer er allerede produsert og gjennomgår nå omfattende tester. Fart i sakene blir det først neste år når 2000 enheter skal produseres.

Mercedes-Benz Vito E-Cell er spesifisert for transport i større byer. Toppfarten er derfor begrenset til80 km/t. Rekkevidden fulladet er130 km, og ifølge Daimler er det tilstrekkelig ettersom den gjennomsnittlige varebilen kjører mellom50 kmog80 kmpr. dag.

Daimler har klart konverteringen til elektrisk drift uten at lastekapasiteten på ca. 900 kilo reduseres.

Batteri under gulvet

El-motoren yter 93 hk og 280 Nm. Lithium-ion- batteriene på 36 kWh er plassert under gulvet i lasterommet, der man vanligvis finner mellomaksel og drivstofftank. For å få plass til alle komponenter og beholde lastekapasiteten er el-utgaven forhjuldrevet. Girspaken har tre innstillinger, nøytral, fremover og bakover.

Batteripakken på 360 Volt består av 16 moduler med totalt 192 celler. Hver enkelt celle er overvåket av et kontrollsystem som kobler ut høyspenningen når bilen ikke er i bruk. Av den totale batterikapasiteten på 36 kWh er hele 32 kWh tilgjengelig for driften av bilen. El-motoren, konverteren og endel andre komponenter er vannkjølte ettersom de trives best ved ca 30°C.

Lading anbefales utført ved spesielle ladestasjoner med 380/400 V, men lading i vanlig 230 V uttak er også mulig. Ved 230 V lading dobles ladetiden til ca. 12 timer.

I bykjøring

De 100 el-Vito'ene som er i drift, lades hos transportfirmaene som er med i prosjektet. I Berlin leverer svenske Vattenfall energien og har montert ladestasjonene, i Stuttgart EnBW som er Daimlers samarbeidspartner.

Mercedes-Benz har gjennom utviklingen av Vito E-Cell lyktes i å tilby en el-drevet varebil som ved bykjøring stort sett har de samme kjøreegenskapene som en standard Vito. En forskjell er at her gjelder det å redusere bruken av elektrisk tilbehør og komponenter for å spare på energien i batteriene.

Forsiden nå