NÅ SKAL DET BLÅSES: Sikkerhet er vesentlig for oss, både for våre ansatte og gjennom at folk flest opplever oss som trygge, sier administrerende direktør Vladas Stoncius i Vlantana Norge.
NÅ SKAL DET BLÅSES: Sikkerhet er vesentlig for oss, både for våre ansatte og gjennom at folk flest opplever oss som trygge, sier administrerende direktør Vladas Stoncius i Vlantana Norge. (Foto: Øyvind Ludt)

Vlantana Norge monterer alkolåser i alle bilene

- Vi må leve opp til verdiene våre, sier adm. direktør Vladas Stoncius.

I løpet av de neste månedene får Vlantana Norge installert alkolås fra Alås i alle sine 150 biler.

Fra 1. januar 2019 blir det lovpålagt krav om alkolås i alle nye busser og minibusser i Norge. Det finnes foreløpig ingen lignende krav til alkolås i lastebiler, men Vlantana Norge velger likevel å være tidlig ute.

- Kjerneverdiene våre er innovasjon, kvalitet, bærekraft og sikkerhet. Det er essensielt for selskapet, både at vi lever opp til det og at vi har ansatte som representerer det på en god måte. Vi må leve opp til våre verdier, sier adm. direktør Vladas Stoncius til A&T.

STOR JOBB: Alås-leder Poul Erik Hoffmann (til venstre) er klar til å levere 150 alkolåser til Vlantana Norge og Vladas Stoncius. Foto: Øyvind Ludt

Norge først ut

Vlantana Norge har per i dag 150 trekkvogner i sin bilpark. I hovedsak transporteres fisk fra distriktene til hovedstadsområdet, og stykkgods motsatt vei. Som første selskap i den gigantiske Vlantana Gruppen får det norske datterselskapet alkolås i alle sine biler.

SATSER PÅ ALKOLÅS: Poul Erik Hoffmann hos Alås ser lyst på fremtiden. - Dette er noe som kommer, sier han. Foto: Øyvind Ludt

- Vi tar det første skrittet i Norge, så er planen å innføre dette i andre regioner etter hvert, sier Stoncius.

Vlantana har valgt den unge leverandøren Alås som sin partner. Alås skal i løpet av de neste månedene installere alkolås av typen Autowatch i alle bilene.

- Langt etter Sverige

Daglig leder i Alås, Poul Erik Hoffmann, er selvsagt fornøyd med å få en så stor aktør som Vlantana Norge som kunde, men ser også for seg at en leveranse av 150 enheter som dette bare er en begynnelse.

- Dette er noe som kommer, og foreløpig ligger Norge langt etter Sverige. Der er det installert rundt 150.000 enheter, mens vi ligger på rundt en tidel i Norge, sier Hoffmann.

Nå når det blir påbudt med alkolås i busser og minibusser vil nok tallet i Norge stige relativt raskt, og da først og fremst innen persontransport. Hoffmann anbefaler likevel at lastebileiere bør komme på banen også.

- Med påbud vil prisene kunne gå opp, så det kan lønne seg å gjøre investeringen nå, sier han.

Vladas Stoncius sier at Vlantana Norge både ser på innkjøpet av alkolåser som en investering i trygghet og for å ligge i forkant – noe som kan gi en konkurransefordel.

- Vi tror det kommer krav til dette etter hvert. Men allerede nå gir det oss en konkurransefordel, siden enkelte kunder allerede har slike krav i sine anbud, sier han.

ENKELT: Alkolåsen fra Autowatch består av en håndholdt enhet og et utskiftbart munnstykke. Foto: Øyvind Ludt

- Ikke vært et problem

Stoncius understreker også at Vlantana Norge ikke har hatt noen tilfeller der sjåfører er tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand, men at dette er et preventivt tiltak.

Men hva skjer så i det øye blikket en sjåfør blåser og alkolåsen finner for høy promille? Jo, i første omgang vil vedkommende ikke få start på bilen. Men ledelsen vil også varsles gjennom systemets logg, og kan dermed kalle sjåføren inn til samtale.

Både Stoncius og Hoffmann understreker at man i slike tilfeller i første omgang ønsker å hjelpe sjåføren, som kanskje har vært uforsiktig eller tatt et dumt valg.

- I pakken vi selger har vi et oppfølgingsprogram som kunden kan følge, om en sjåfør skulle blåse rødt. Vi har blant annet et samarbeid med Akan. Poenget vil være å hjelpe sjåføren, ikke nødvendigvis sparke vedkommende på flekken, sier Hoffmann.

Fleksibel service

Kjøper man alkolås fra Alås vil man også få inkludert support døgnet rundt, samt årlig service og kalibrering. For at denne servicen ikke skal gå ut over produktiviteten, tilbyr Alås at man kan erstatte den håndholdte enheten med en ny, mens den gamle sendes til service.

- Sjåfør og eier vil bli varslet når det er en måned igjen til service, og kan da finne et godt tidspunkt for å bytte ut enheten, gjerne når bilen likevel er i nærheten av hovedkontoret, sier Hoffmann.

Forsiden nå