International Lonestar, fra amerikanske Navistar International Corporation, er en av mange Navistar-lastebiler som nå skal forbedres med teknikk og penger fra Volkswagen.
International Lonestar, fra amerikanske Navistar International Corporation, er en av mange Navistar-lastebiler som nå skal forbedres med teknikk og penger fra Volkswagen. (Foto: Navistar International Corporation)

Volkswagen satser på denne

Volkswagen Truck & Bus GmbH har en strategi der denne lastebilen inngår.

Det tyske selskapet har inngått en allianse med den amerikanske lastebilprodusenten Navistar International Corporation som inkluderer rammeavtaler for teknologisk samarbeid og innkjøpssamarbeid.

Volkswagen Truck & Bus skal videre ha 16,6 prosent eierandel i Navistar gjennom en primær emisjon.

Tilgang til det amerikanske markedet

Med denne avtalen skaffes Volkswagen tilgang til det amerikanske lastebil- og bussmarkedet, med sine merker MAN, Scania, og Volkswagen Caminhões e Ônibus. Volkswagen har ikke tidligere satset i det Nord-Amerikanske markedet for tyngre kjøretøy.

- Tettere samarbeid mellom våre nyttekjøretøy-merker er høyt prioritert. Vi tar nå det neste steget på veien mot å bli verdensleder på nyttekjøretøy. Det strategiske samarbeidet med Navistar er en viktig milepel som vil gi begge selskapene fordeler, sier Andreas Renschler, adm. direktør i Volkswagen Truck & Bus.

Fornøyd Navistar-leder

Adm. direktør Troy Clarke i Navistar ser mange fordeler:

- Vi er veldig fornøyd med å samarbeide med en global bedrift som deler vårt syn på verden. Alliansen vil gi oss mange fordeler og er forenlig med vår åpen integrasjon-strategi, sier han og fortsetter:

- På kort sikt skal vi ha innkjøpssamarbeid. På lang sikt skal vi ta det beste fra begge selskaper og utvikle forbedret teknologi til beste for kundene i begge selskaper. Investeringen fra Volkswagen vil også styrke vår likviditet og gi oss utvidet finansiell fleksibilitet.

Teknologi og produksjonsvolum

Det teknologiske og innkjøpsmessige samarbeidet gjør Volkswagen Truck & Bus til en av Navistars viktigste partnere. Mens partnerskapet vil konsentrere seg om et felles drivverk-system i første omgang, vil det i fremtiden være mulig å utvikle nye nyttekjøretøy sammen fra bunnen av.

- Vårt samarbeid om drivverk vil gi synergieffekter. Navistar vil få tilgang til utmerket drivverk-teknologi, og vi vil kunne oppnå høyere produksjonsvolum, sier Matthias Gründler, finansdirektør i Volkswagen Truck & Bus.

Avhengig av myndighetsgodkjenning

Volkswagen og Navistar er også enige om å danne et joint venture-selskap som skal se på flere mulige globale forretningsmuligheter.

Den strategiske alliansen vil få tilsyn fra et alliansestyre bestående av topp-representanter fra begge sider.

Gjennomføringen av samarbeidsavtalene og innføringen av den strategiske alliansen i begge organiasjoner, avhenger av flere myndighetsgodkjenninger og en gjennomføring av det juridiske ved avtalen.

Volkswagens kjøp av Navistar-aksjer må også godkjennes på flere nivåer. Det er forventet at avtalene er i havn sent i 2016 eller tidlig 2017.

Forsiden nå