- Her skal det være innvielsesfest om noen timer, og veteranbiler i bakgrunnen inngår i underholdningsteamets opplegg sier adm. direktør Grant Larsen. I bakgrunnen markedsdirektør Erik Edler-Larsen.
- Her skal det være innvielsesfest om noen timer, og veteranbiler i bakgrunnen inngår i underholdningsteamets opplegg sier adm. direktør Grant Larsen. I bakgrunnen markedsdirektør Erik Edler-Larsen.

Volmax Borgeskogen - storbilsenter ved E18

Noen vil si det er dristig av Volvo-forhandler Volmax å legge ned lastebilanleggene i Sandefjord og Tønsberg og erstatte dem med et nytt storbilsenter plassert i Borgeskogen i Stokke kommune ved E18 midt mellom Vestfold-byene.

- Dristig, muligens det, men avgjort riktig, for her kan vi tilby våre kunder alt. Derfor har vi også flyttet hovedkontoret hit til Borgeskogen, sa en sprudlende adm. direktør Grant Larsen da praktanlegget ble presentert for fagpressen 29. september.

Grant Larsen bekrefter at Borgeskogen har vært i tankene som lastebilsenter lenge før Scania etablerte seg på tomten ovenfor, siden Volmax har disponert tomt på området.

Reduserer antallet

Med det nye anlegget på Borgeskogen har Volmax redusert antallet storbilanlegg fra syv til seks. De øvrige fem er lokalisert til Kongsberg, Skien, Råde, Kongsvinger og Hamar. I tillegg har Volmax anlegg for reparasjon og service på buss i Tønsberg og Rabben ved Skien, og det er gjort avtaler med verksteder strategisk plassert i fylkene Telemark, Buskerud, Vestfold, Østfold og Hedemark.

- Dette gir oss en meget god dekning i vårt salgsområde, sier Grant Larsen. - Med nyanlegget i Borgeskogen virkeliggjør vi vår visjon som er definert til at Volmax er en ledende forhandler av lastebiler og tjenester til kunder av transportmateriell. Vi skal ha den beste kundetilfredsstillelsen og de best motiverte medarbeiderne.

Fire ledestjerner

Grant Larsen utdypet også selskapets forretningsidé som lyder: "Volmax skal skape merverdi for seg og sine kunder ved å tilby et totalprodukt innen anskaffelse og drift av transportmateriell. Dette skal øke kundenes konkurransefortrinn i forhold til om de velger en annen samarbeidspartner."

- For å leve opp til vår visjon og forretningsidé arbeider vi etter fire ledestjerner: Service - kunden i fokus, effektivitet - jobbe smartere, kvalitet - riktig første gang og trivsel - gøy og trygt hos Volmax. Klarer vi det, vet vi at Volmax vil gjøre det bra, understreker Larsen.

Gjennomtenkt anlegg

Når Grant Larsen og markedsdirektør Erik Edler-Larsen legger vekt på at målsettingen har vært å lage et kundevennlig, åpent, fleksibelt og funksjonelt bygg, viser en rask gjennomgang i anlegget at de har lyktes. Det er tenkt på alle små detaljer for kundene med kantine, sjåførlounge, hvilerom og utlånsbiler. At åpningstidene mandag til torsdag er fra kl. 07.00-23.15, fredag til kl. 19.00 og lørdag kl.08.00-13.00 blir sikkert satt pris på.

Gjennomtenkt er også inntrykket når vi ser detaljene i verkstedene og i delelageret som har fått tradisjonelle plukkhyller, to heisautomater (sparer 300 m2) og pallelager for større deler. Det er 6000 deler på lager, og deleleveranser kommer hver natt fra Sverige og Belgia. Et rikholdig antall håndholdte terminalsystemer og Ipader gjør det mulig for mekanikerne å finne delenummer selv, deretter sende bestilling til lageret som bringer delen ut til mekanikerne i verkstedet.

Bygget har 12 verkstedløp inkludert ADR-hall. Fire løp har fått 32 meter lange prefabrikerte smøregraver i stål med integrerte oljebarer fra sentralt oljeanlegg. Egne oljebarer gir mulighet for påfylling av 12 ulike oljer/væsker til lastebilen eller bussen, og dette loggføres på kundeordren med påføring av kvalitet og kvantum.

En annen og meget viktig detalj er søyleløftere montert nedsenket i gulvet. De opereres hydraulisk, og søylene kan tilpasses målene på den enkelte lastebil/buss som skal løftes, slik at mekanikeren får rett arbeidsstilling.  

Hele bygget har vannbårent varmesystem og balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Det er laget et detaljert opplegg for kildesortering og oppsamling av all olje og annet miljøskadelig avfall.

Kompetanse i fokus

Volmax er blitt et omfattende system etter at prosessen med å slå sammen flere Volvo-forhandlere startet i 1997. Nå har selskapet 215 ansatte, selger 30% av nye Volvo lastebiler i landet og omsatte for 600 mill. kroner i 2010.

- Vi har opprettet egen avdeling for kompetansehevning av kunder og ansatte. Der har vi tre sertifiserte instruktører og leier blant annet ut et halvt årsverk til Volvo. Det gis opplæring i økonomieffektiv kjøring, skadereduserende tiltak, sitte- og arbeidsstillinger og planlegging av effektiv transport og logistikk. På denne måten kan vi hjelpe kundene med å utvikle sin egen bedrift, sier Grant Larsen.

Etter at Volmax startet lærlingeskolen i 1999 har 101 personer blitt undervist, inkludert 6 lærlinger fra andre selskap. 46 av de 95 egne læringer som er utdannet ved lærlingeskolen, jobber hos Volmax i dag.

Forsiden nå