Volvo BAS FH16 12x6

En Volvo FH16 12x6 er ikke hverdagskost. Kjøretøyet er bare delvis Volvos fortjeneste. Nederlandske BAS står for det meste.

Førerhus, motor og girkasse kommer fra Volvo. BAS sørger for resten. Aksel nummer tre, fire og fem har drift. Alle aksler har hydraulisk fjæring med aksellastindikator. Fordelen med hydraulisk fjæring fremfor bladfjærer er at man enkelt kan få kjøretøyet til å stå vannrett selv om underlaget er skrått. Det er viktig for å kunne tippe så store lass som denne bilen kan bære, uten risiko for å velte.

For se bare: Dumperkassen rommer med strøkent mål hele 37,5 m, eller nærmere 45 m med topping. Og nyttelasten er imponerende 75 tonn. Ifølge BAS er kjøretøyet bygd for effektiv transport over strekninger mellom 20 og 80 km.

Kjøretøyet er ikke helt klart for salg. Den nederlandske produsenten kjører nå omfattende tester på et anleggsområde i nærheten av fabrikken. Så langt ser resultatene lovende ut.

Gruvelastebiler

BAS Mining Trucks er et selskap som har basert seg på å bygge gruvelastebiler. Familieselskapet er idag en del av EXA Holding som er overbygning for flere selskap som har det til felles at de leverer løsninger innenfor spesialtransport. EXA solgte i fjor 6.367 kjøretøy i 93 land over hele verden og omsatte for 298 millioner euro. 740 ansatte jobber i EXA-selskapene.

BAS anvender førerhus, motorer og girkasser fra Volvo. I «normale» gruvelastebiler med inntil fem aksler benyttes hovedsakelig FMX som basis. Til større kjøretøy eller trekkvogner for tunge gruvevogntog er FH16 med motorer opptil 750 hk basis. I trekkvogn-sammenheng snakker vi om vogntogvekter på opptil 350 tonn.

Forsiden nå