Volvo EC380E - etterlengtet tungvekter

Volvo EC380E - etterlengtet tungvekter

LAS VEGAS (AT.no): I Volvo-leiren på Mastemyr er det stor begeistring for at den nye beltegraveren EC380E lanseres på Conexpo, og at den snart blir klar for det norske markedet.

EC380E er konstruert for enkel og lett betjening.
EC380E er konstruert for enkel og lett betjening.

- Vi venter maskinen inn i april mens de øvrige beltegående gravemaskinene i E-serien (EC 250/300/480) kommer etter ferien, sier produktsjef Frode Andersen i Volvo Maskin.

Med Tier 4 Final/Stage IV-motor

Den nye EC380E ligger i vektsegmentet 36-43 tonn, avhengig av hvordan maskinen utstyres.

- Volvo har kombinert effektivitet, produktivitet og holdbarhet. Maskinen vil være svært lønnsomhet i pukkverksdrift og i arbeider som krever stor kapasitetsbelastning, sier Andersen.

I presentasjonen peker Volvo CE på at beltemaskinen er usedvanlig produktiv, og at driftskostnadene er senket. Det skjer gjennom redusert drivstofforbruk på hele 9%, og ved at også vedlikeholdsbehovet er lavt.

Det nye designet på maskinen virker som et friskt pust, og er gjennomgående i hele E-serien, lover Volvo CE.

Dagen før Conexpo åpner, var det hektisk aktivitet rundt den nye maskinen for å få alt klart på Volvos stand i Las Vegas Convention Center.
Dagen før Conexpo åpner, var det hektisk aktivitet rundt den nye maskinen for å få alt klart på Volvos stand i Las Vegas Convention Center.

Nytt etterbehandlingssystem

Under en helautomatisk regenereringsprosess oksideres partikler i dieselpartikkelfiltret ved lav eksostemperatur via passiv regenerering. Volvo benytter SCR-teknikk hvor AdBlue/DEF varmes opp slik at ammoniakk brytes ned.

Den nye elektroniske plattformen i maskinen som blant annet kommer fra Volvo Truck, vil danne fremtiden for alle nye Volvo gravemaskiner, heter det.

Hydraulikk med positive kontroll

Det nye hydraulikksystemet i EC380E med såkalt positivt kontroll, er tilpasset motoren. Det styres av et avansert system som gir oljemengde etter behov. I tillegg reduseres effekttapet i kretsen. Volvos ECO-modus bidrar med opptil 9% av maskinens totale forbedrede effektivitet, og det skjer uten tap av ytelse under de fleste driftsforhold.

I tillegg til å forbedre drivstofføkonomien, øker dette styrbarheten og gir mer presis ytelse. Maskinførere kan holde kontroll både på aktuelt og gjennomsnittlig drivstofforbruk via en enkel måler i førerhuset.

Ny brukervennlig instrumentering

EC380E er konstruert for enkel og lett betjening. Alle manøverspaker, tastatur og LCD-skjerm  er ergonomisk konstruert og plassert for optimal komfort og kontroll. Antallet brytere er betydelig redusert i forhold til tidligere modeller, og den 8" LCD-skjermen i farger er lett å lese under alle lysforhold.

Ny radio/MP3 spiller med Bluetooth er standard. Videre kan maskinføreren selv programmere enkeltfunksjoner i knapp på manøverspaken.

På den nye E-serien er det også utviklet og mulig å bestille en egen De-Lux førerstol. Den har justerbare, brede armlener og gjennomstrømning av luft i både rygg og sete. 

Volvo har også lagt vekt på enda bedre sikkerhet på sine nye E-modeller. Det gjelder sklisikring og innsteg på maskinen, hengsling av luker og plassering av enkeltkomponenter for service og kontroll. 

Forsiden nå