I september skal Volvos nye og robuste FMX ut på markedet og glede sine eiere samt skaffe Volvo økte markedsandeler.
I september skal Volvos nye og robuste FMX ut på markedet og glede sine eiere samt skaffe Volvo økte markedsandeler.

Volvo FM blir fullblods anleggsbil

Etter introduksjonen av Volvo FMX på Bauma konstaterer vi at Volvo har tatt det siste og avgjørende skrittet i videreutviklingen av modellen til fullmoden anleggsbil. Det meste er gjort før, men nå er selve prikken over I-en på plass.

Det nye utseendet røper klart at det dreier seg om en profesjonell anleggsbil og ikke om en vanlig FM som det er montert dumperkasse på. Eieren og sjåføren av en FMX behøver ikke skamme seg over å stille opp på anlegget med en "halvblods", nå tilkjennegir den straks at den er ekte vare. Under introduksjonen i München la Volvos lastebilsjef, Staffan Jufors, ikke skjul på at han var stolt over produktet og at han regnet med økte markedsandeler internasjonalt, etter hvert på samme nivå som for langtransportbiler.

"Prikken ..."

Den grunnleggende sterke siden ved FMX er drivlinjen. Den er den samme som etter de siste, generelle oppdateringene av FM-serien, med ett unntak som vi kommer tilbake til.

Kundene kan velge mellom 11-litersmotoren og 13-literen som til sammen representerer et spenn i effekt fra 330 hk til 500 hk. Begge er meget avanserte motorer som er videreutviklet fra stamfaren, D12A, som kom i 1993 i anledning introduksjonen av den da nye FH-serien. Motoren var dengang Europas første lastebilmotor med elektronisk styrte enhetsinjektorer ("pumpedyser") som Volvo fortsatt holder fast ved for de større motorene.

"Unntaket" nevnt ovenfor, eller det helt nye for drivlinjen i FMX, ligger skjult i girskift-elektronikken for den automatiserte I-Shift-kassen. Modellen har sitt eget program som styrer girskiftene på grunnlag av en ny belastningssensor. Det fører til at girkassen skifter gir på riktige tidspunkt i forhold til turtall og dreiemomentkurve. Dessuten blir starten mykere.

Den helt nye styrken for FMX er den nye anleggsfronten. Det robuste synsinntrykket er selvfølgelig viktig, som antydet overfor, men det ligger andre fordeler i den. Den nye, tre-delte støtfangeren i stål, med hjørnestykker i3 mmtykkelse og integrert "kufanger" er et viktig fremskritt. Det samme gjelder beskyttelsesplaten under radiatorer og motor. Det fleksible, sklifrie nederste trinnet i innsteget til hytta vil sjåførene sette pris på. Det er bevegelig, men henger ikke og dingler fritt. Nevnes bør vel også at i forhold til tidligere anleggsvarianter innen FM-serien, har FMX et kraftig slepefeste som tåler 25 tonn, og at tankene er flyttet enda litt høyere for å gi større markfrigang.

Viktig for sjåføren er den nye stigen på venstre siden av hytta. Ved hjelp av den er det enkelt for sjåføren å klatre opp for se ned i kassen. FMX har nye sidespeil med en mer robust konstruksjon som tåler kraftigere berøring, men speilholderne er slankere for å forbedre sikten.

Når det gjelder baklys og arbeidslys, fins flere monteringssett som tilpasser bilen til forskjellige behov.

Tre hytteinnredninger

Det er ikke uvanlig i Norge å se anleggbiler med store hytter. Volvo FMX har en mindre hytte som vi syns passer til en anleggsbil i denne klassen som ikke behøver en sovehytte. Den egner seg godt i trange farvann som for eksempel ved tunnelutkjøring.

Når det gjelder interiøret, har kunden tre valg innenfor kategorien standard: Seter og dørpaneler i vinyl, seter i tekstil og dørpaneler i vinyl, eller seter og dørpaneler i plysj. Skinnseter er tilleggsutstyr.

Powertronic også

Ved introduksjonen på Bauma savnet vi til å begynne med informasjon om FMX leveres med fullautomaten Powertronic, og om mulige akselkonfigurasjoner. De variantene vi har sett i virkeligheten og på bilder, er 6x4 og 8x4. Men det er klart påpekt fra Volvo at FMX vil bli levert med Powertronic og som 6x6-utgave. Hvorvidt modellen kommer som 8x6 senere, er uklart.

Som regel har det vært slik at ved introduksjoner, er det de mest valgte variantene som er klar for serieproduksjon. Deretter blir serien fylt opp med mer sjeldne og krevende varianter. De som lever, får se. Serieproduksjon og salg starter i september for det europeiske markedet. Det vil vise seg om Powertronic og 6x6 kan leveres allerede fra første stund.

Omfattende testing

Det er tydeligvis maktpåliggende for Volvo å fortelle at FMX-serien er "biler du kan stole på". Volvo beskriver i detalj hvilket testprogram modellen har vært igjennom. Det må innrømmes at her har Volvo langt fra operert med silkehansker.

Testprogrammet består av computertesting av komponenter ("virtual realty"), laboratorietester og til slutt omfattende testing på Volvos kjempemessige testbane, Hällered, selve torturkammeret. Her blir et helt lastebil-liv simulert, eller komprimert ved at prototypene kjøres gjennom de forskjellige typene tortur dag og natt i flere måneder. Hele 32 egenskaper blir testet. Hvis en komponent viser svakheter, blir den erstattet av en nykonstruert, eller modifisert komponent, og testingen fortsetter. Ifølge Volvo selv kom FMX gjennom programmet med bedre resultat enn ventet.

Forsiden nå