Slik ser det trinnvise varslings- og nødbremsesystemet ut inne i førerhuset på nye Volvo-er.
Slik ser det trinnvise varslings- og nødbremsesystemet ut inne i førerhuset på nye Volvo-er. (Foto: Volvo Trucks)

Volvo: - For lave krav til nødbremsesystemer

Sjef for trafikk- og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks, Carl Johan Almqvist, mener lovverket stiller for lave krav til nødbremsesystemer.

Fra og med november 2015 er det krav om at alle nye tunge lastebiler med to- eller tre aksler i hele EU-området skal utstyres med en automatisk nødbremsfunksjon. Formålet er å redusere antallet ulykker der en lastebil kjører inn i et annet kjøretøy bakfra – et scenario som utgjør cirka en femtedel av alle ulykker der lastebiler er innblandet.

Det gjeldende lovverket krever at nødbremsesystemet skal redusere lastebilens hastighet med 10 km/t. I 2018 innstrammes regelen til 20 km/t.

- Det er flott at lovverket blir strengere, men jeg føler fortsatt at kravene er for lave. Hvis du kjører i 80 km/t når nødbremsesystemet aktiveres, må du fortsatt senke farten med mer enn bare 20 km/t for å unngå en kollisjon dersom kjøretøyet foran står stille, sier Carl Johan Almqvist, som er trafikk- og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks.

Systemet kom i 2012

Volvo Trucks har utviklet et system som er mer effektivt enn det dagens og fremtidens lovpålagte krav tilsier. Systemet ble introdusert i 2012, og fokuserer primært på å varsle sjåføren om en eventuell kollisjonsfare.

- I mange tilfeller er dette nok til at sjåføren raskt kan vurdere situasjonen og forhindre en ulykke, sier Carl Johan Almqvist.

Nødbremsen brukes bare hvis det er helt nødvendig, og den utløses svært raskt. Bremsehastigheten – eller retardasjonen for å bruke det teknisk korrekte begrepet – er på cirka 7 m/sek, som er på nivå med mange personbiler. I praksis betyr det at lastebilens hastighet kan reduseres fra 80 til 0 km/t på ca. 40 meter, ifølge Volvo.

Varsler sjåføren gradvis

Systemet overvåker kjøretøyene foran ved hjelp av kamera- og radarteknologi, og skal fungere uansett vær – i sol, dis, tåke eller mørke. Ved en eventuell kollisjonsfare varsles føreren gradvis via lys- og lydsignaler med økende styrke.

Hvis ikke systemet oppdager en respons fra sjåføren, begynner lastebilen automatisk å bremse rolig ned. Hvis sjåføren fortsatt ikke responderer, aktiveres nødbremsen helt til kjøretøyet har stoppet fullstendig. Etter fem nye sekunder uten bevegelser på rattet eller en annen form for reaksjon, aktiveres parkeringsbremsen automatisk – et sikkerhetstiltak som skal forhindre at lastebilen begynner å rulle dersom sjåføren er i sjokk eller bevisstløs.

Når nødbremsen aktiveres, begynner bremselyset å blinke for å varsle kjøretøyene bak lastebilen, og når hastigheten synker til 5 km/t, aktiveres også varsellysene.

Volvos system fungerer også på svingete veier, og skal kunne skille mellom autovern og virkelige hindre som for eksempel kjøretøyer, inkludert motorsykler. For å dra full nytte av systemet er det viktig å sørge for at alle funksjonene, for eksempel ABS-bremser, er aktivert både på lastebilen og tilhengeren.

Sjåføren fortsatt beste ulykkesforhindrer

Ettersom det er relativt kort tid siden nødbremseregelen trådde i kraft, vil det ta tid før den positive effekten gjenspeiles i ulykkesstatistikkene. Volvo Trucks er likevel overbevist om fordelen med nødbremsesystemet og andre aktive sikkerhetsfunksjoner:

- De aktive sikkerhetssystemene våre er en del av en helhetlig løsning som helt tydelig bidrar til å redusere farene i trafikken, men det er viktig å huske at teknologien ikke kan gjøre all jobben alene. Et trygt trafikkmiljø krever aktiv samhandling mellom alle trafikanter. En erfaren og oppmerksom sjåfør som styrer kjøretøyet på en ansvarlig måte, er fortsatt den beste måten å forhindre ulykker på, sier Carl Johan Almqvist.

Forsiden nå