Volvo igjen størst i tyngste klasse

Volvo tok et krafttak i den tyngste klassen i april og gjenerobret førsteplassen. Dette forhindrer likevel ikke at Scania er største lastebilmerke i Norge for øyeblikket.

Ser man alle vektklasser under ett, er tilbakegangen på drøyt 11% mot drøyt 10% for en måned siden. Klassen for tunge toakslede biler (16,0 – 21,9 tonn) skiller seg fra de øvrige med en fremgang på drøye 12 %, som innebærer en betydelig utflating fra mars.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre der, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre».

3,5-5,9 tonn

Letteste lastebilklasse har størst tilbakegang, 44% som tross alt er litt gunstigere enn for en måned siden. Mercedes-Benz med Sprinter leder klassen, som vanlig, og har til tross for nedgang antall registrerte enheter styrket markedsandelen. Volkswagen på andreplassen har mer enn halvering av antall enheter og taper markedsandel. I en liten klasse er det fort gjort å få store utslag, så vi må lenger ut i året for å se en sikker trend.

6,0 – 9,9 tonn

Denne klassen har også betydelig tilbakegang, 29%, men også her ikke fullt så ille som for en måned siden. Mercedes-Benz øker og vinner foran Iveco som på sin side har nesten en halvering av antall registreringer fra samme periode i fjor. MAN har også en betydelig tilbakegang fra i fjor, men det er likevel ikke noe mot Fuso som har bare tredjeparten av antall registreringer sammenlignet med årets fire frøste måneder i fjor.

10,0 – 15,9 tonn

Samme tendens gjør seg gjeldende i dette segmentet, litt bedring fra forrige måned. Som i klassen under, er Mercedes-Benz vinneren, og markedsandelen er nå hele 59%. MAN på neste plass har registrert bare drøyt tredjeparten av antall fra første kvartal i fjor. Iveco har stupt nærmest katastrofalt fra samme periode i fjor.

16,0 – 21,9 tonn

Dette har vært den store Scania-klassen hittil i år, og det alene er årsaken til at denne klassen har vokst. Vi merker imidlertid nå en liten avtrapning. Selv om også Renault og Iveco øker i dette segmentet, er det først og fremst Scania som står for veksten. Øvrige merker har varierende tilbakegang.

22 tonn og tyngre

Den tyngste klassen er betydelig større enn de øvrige, og når denne har en tilbakegang på drøyt nesten 10%, blir det lagt merke til. Scanias fremgang i denne klassen har stoppet opp, og en god måned for Volvo har endret på rekkefølgen i toppen. Begge de to svenske merkene har imidlertid færre registreringer enn i samme periode i fjor. Av de tre største merkene er det bare Mercedes-Benz som øker i antall enheter fra i fjor. Det kan man definitivt ikke si om MAN, men merket har i det minste karret seg tilbake til fjerdeplassen. Dette har uten tvil sammenheng med at registreringene av MAN med den nye D38-motoren nå øker. Av de mindre merkene er Renault den store vinneren med over fire ganger så mange registreringer som de fire første månedene av 2014. Også Iveco kan notere seg en hyggelig fremgang.

Forsiden nå