Konkurransebilen var en Volvo FH 540 tippbil lastet til 26 tonn.
Konkurransebilen var en Volvo FH 540 tippbil lastet til 26 tonn. (Foto: Volvo Norge)

Volvo kåret «Norges mest drivstoffeffektive sjåfør»

Årets norske finale i Volvo Trucks «Drivers’ Fuel Challenge 2016» ble nylig arrangert ved Hurdalsjøen. Sju finalister møttes i finalen.

Lørdag 18. juni møttes sju dyktige finalister ved Hurdalsjøen til Norgesfinalen i sjåførkonkurransen Drivers’ Fuel Challenge 2016.

Konkurransen er en internasjonal konkurranse fra Volvo Trucks for alle yrkessjåfører, uansett lastebilmerke, der det skal kjøres så drivstoffeffektivt som mulig. I den norske finalen skulle deltakerne kjøre en gitt rute på 24 km med så lite drivstoff som mulig.

Kjetil Dale fra Kristiansand ble kåret til Norges mest drivstoffeffektive sjåfør, og er dermed kvalifisert til verdensfinalen i Gøteborg 8.- 9. september 2016. Her skal han konkurrere om tittelen «Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør» sammen med finalister fra hele verden. 

Vant med god margin

Over 200 sjåfører har i løpet av våren deltatt i lokale konkurranser hos Volvos lastebilforhandlere. Det er gjennomført innledende runder, semifinaler samt regionsfinaler hos Nordic Last og Buss, Wist Last og Buss, Volmax, Trucknor og Volvo Truck Center.

Sju dyktige sjåfører kvalifiserte seg til Norgesfinalen som ble gjennomført ved Hurdalsjøen, og det ble til slutt desiliterne som avgjorde.

Volvo Dynafleet målte drivstoff fra kjøretøyet under konkurransen, og kunne fortelle at fra første til sjuende plass skilte det 1,74 liter drivstoff. Mellom første og andre plass var differansen på 0,26 liter. Vinneren Kjetil Dale viste dermed utmerkede ferdigheter på drivstoffeffektiv kjøring og vant konkurransen med det som av arrangøren benevnes som god margin.

Dynafleet målte drivstoffet

I finalen kjørte de konkurrerende en gitt rute på 24 km ved Hurdalsjøen. Kjøreruta hadde varierende veiforhold, smale veier, bredere veier og den hadde flere ulike fartssoner, samt en rundkjøring.

Ruten krevde gode kjøreferdigheter og trafikkplanlegging for å kunne kjøre drivstoffeffektivt. Det var satt en maksimaltid på 35 min. Den automatiserte I-Shift-kassen skulle benyttes. Konkurransebilen var en Volvo FH 540 tippbil lastet til 26 tonn, med Volvo Dynamic Steering.

Kjetil Dale brukte 30 minutter, hadde en utrullingstid på 47,80 % og valgte ikke å bruke cruisekontrollen.

- Volvo Trucks vil med Drivers’ Fuel Challenge fokusere på drivstoffeffektivitet, og oppfordre til økonomisk kjøring. Vi bruker Dynafleet som måleverktøy og får nøyaktig informasjon om drivstoff-forbruket og kjøringen til deltakerne, sier Jan-Erik Pedersen,  produktansvarlig for Dynafleet,  i Volvo Norge AS.

DFC2016-vinner-kjetil-dale.jpgKjetil Dale fra Kristiansand ble Norges mest drivstoffeffektive sjåfør i 2016.

Resultatene for de sju deltakerne i Norgesfinalen:

Sjåfør

Tid totalt (h)

Drivstoff totalt (l)

 

Cruisekontrolltid

Kjetil Dale (Kristiansand)

00:30

6,38

0 %

Morten Trøan (Tronheim)

00:30

6,64

23 %

Roar Leikarnes (Molde)

00:29

6,7

0 %

Kai Hagen (Hamar)   

00:31

6,77

31 %

Svein Halsen (Rud)   

00:28

6,85

0 %

Stian Østby (Kongsvinger)

00:30

7,04

0 %

Johan Fjellheim (Bodø)

00:29

8,12

11 %

Forsiden nå