Den nordiske prototypegraveren på hjul, lang bom og hevbar hytte vakte stor oppmerksomhet hos norske deltagere. Det samme kan sies om rammestyrt dumper med kroklift til høyre.
Den nordiske prototypegraveren på hjul, lang bom og hevbar hytte vakte stor oppmerksomhet hos norske deltagere. Det samme kan sies om rammestyrt dumper med kroklift til høyre.

Volvo med i søppelkampen

Avfallshåndtering og gjenvinning representerer det raskest voksende markedet i Europa og i verden forøvrig. I kjølvannet av denne utviklingen følger økt etterspørsel for hensiktsmessig redskap, maskiner, oppsamlingsopplegg, biler og behandlingsmetoder. Industrien har tatt opp hansken, og kampen om kundenes gunst spisses.

Volvo Construction Equipment (VCE) akter å spille en aktiv rolle i dette markedet. I dagene 30.-31. mai innledet maskinprodusenten sin nyskapning, Recycling 2012, på det velutbygde anlegget og demonstrasjonsområdet i Eskilstuna.

Etter en meget positiv mottagelse fra deltagerne kan Recycling-arrangementet bli et godt alternativ til de tradisjonelle Volvo-dagene.

Stor tropp fra Norge

Norge, Danmark og Finland var første nasjoner ut. Med et 80-talls personer fra norske miljø- og avfallselskap var det liten tvil om hvem som preget debutarrangementet.

Uten tvil likte de fleste det de fikk høre og se i et velregissert opplegg. Reaksjonene overfor A&T understrekte at kombinasjonen teori og praktisk bruk av maskiner og metoder ble gitt i riktige og forståelige doser, og uten hardpakket produktreklame.

- Jeg har lært mer her i løpet av noen timer, enn gjennom et helt år på anlegget, hevdet en av deltagerne.

Prosjektleder og sivilingeniør Kaisa Dymling (32) var selvfølgelig ikke lei seg for slike tilbakespill, og Europasjef Fredrik Larsson hadde smilet konstant på plass. @mellom:Det nordiske prosjektet

En av maskinene som fikk største interesse, representerte det "nordiske prosjektet". Hjulgraveren EW210C, utstyrt med kompakte dekk, standard undervogn, høytløftende hytte, ytterligere beskyttelsesfilte på luftfiltrene, 12-meters bom med 1100-1200 kilos løftekapasitet ved fullt utlegg, og en marsjfart på 20 km/h, ble behørig prøvekjørt av deltagerne.

Maskinen er en prototype hvor bommen er konstruert i samarbeid med Essverk og deretter demonstrert i Norge, Danmark og Finland.

Det deltagerne ikke visste, er at Volvo-sjef Jon Vislie, drivende kraft bak prosjektet sammen med Gunnar Netland, Volvo Maskin, under arrangementet hadde intense møter med Global direktør Business Development, Esbjørn Fritzell i VCE. Målet er å få maskinen inn på moderselskapets standard leveranseprogram.

Om Vislie i første omgang lyktes skal være usagt, men møteaktiviteten var intens. At Essverk blir en nyttig samarbeidspartner, hersker det neppe mye tvil om. Ikke minst fra SRG-tiden har prosjektleder Gunnar Netland gode erfaringer med Essverks spesialløsninger innen tunneldrift. Fleksibiliteten kan ifølge Netland også benyttes for gravemaskiner.

Kompaktlasterne i skuddet

Etter at Volvo har undertegnet samarbeidsavtalen med JCB, kan VCE også tilby et bredt spekter av veltilpasede kompaktlastere på belter og hjul. Demonstrasjonen av de små "sving-meg-rundt-maskinene" falt i smak.

Programmet ellers omfattet gravemaskiner med ny og drivstoffgjerrig motorteknologi og med smale/brede belteplater, fire hjullasterstørrelser med redusert støynivå, spesialfiltre, bukbeskyttelse og et 30-talls redskapsvarianter. Og selvfølgelig ble bil- og dumperprogrammet kjørt frem, med spesialbyge lastekasser, containerløft og komprimeringsaggregater. Mange falt for den rammestyrte dumperen med krokløft.

Om selve maskindemonstrasjonen i Eskilstuna er å si at tradisjonen ble fulgt opp. Programmet var som alltid velsmurt.

Forsiden nå