Hver dag er den gamle Volvo N86’en med Arvid Brøndalen ute på Klosterskogen travbane.
Hver dag er den gamle Volvo N86’en med Arvid Brøndalen ute på Klosterskogen travbane.

Volvo N86 får lange blikk

I Skien blir det kastet mange lange blikk etter en skinnende blå Volvo N86. Daglig er Arvid Brøndalen ute på tur med sin kjæledegge.

Den gamle Volvo'en lever et godt liv på Klosterskogen travbane i Skien. Akkurat som hestene som holder hus der, har den gamle tippbilen også kuskens fulle oppmerksomhet.

Arvid har jobbet på travbanen i 26 år. Like lenge har han passet på Volvo'en. Bilen er i daglig bruk og fungerer som en kombinasjon av stabs- og stasbil.

- Jeg jobber mest med vedlikehold av bygninger og uteområdene her på Klosterskogen. Da er Volvo'en kjekk å ha, sier Arvid Brøndalen.

På siste EU kontroll var det ingen ting å bemerke. Det eneste Arvid er redd for, er rust. Derfor blir den sprøytet i sin helhet med en blanding av olje og diesel hele vinteren.

Slitedeler er heller ikke lagervare for en så gammel dame. Derfor må en ut på bygda for å skaffe deler når det trengs.

Bilen er blitt pusset opp flere ganger. Hovedoppussingen skjedde for 20 år siden. Da ble vinduene tatt ut av hytta, ramma sandblåst og den så ut som den var ny.

For noen år siden ble bilen stjålet fra bakgården på Klosterskogen. Etter det måtte en ny runde med restaurering til.

Det er ikke mye elektronikk å finne i dashbordet fra 1969.
Det er ikke mye elektronikk å finne i dashbordet fra 1969. FOTO: LARS OLA LANGERUD

Veterantreff

Det er ikke bare i arbeidstiden Arvid Brøndalen kjører lastebilen. Mange somre har han kjørt på veterantreffene til Kjøretøyhistorisk forening. I fjor var det på Vinstra og i år blir det Magnor.

Turen til treffene blir ofte ikke den raskeste. N86'en er ifølge sjåføren ikke noen bil for firefelts vei eller vei med midtdeler.

- Den er god å kjøre og går bra uten lass. Det var nok en hypermoderne bil da den kom, sier han.

Det ser brutalt ut når en ny Hitachi hjullaster tilhørende Carl C Fon laster N86'en.
Det ser brutalt ut når en ny Hitachi hjullaster tilhørende Carl C Fon laster N86'en. FOTO: LARS OLA LANGERUD

Variert bruk

Bruken av bilen er alt fra å kjøre hestemøkk til snø, hente grus og materialer. Den dagen A&T var på besøk, hadde den vært til Lardal og hentet en fem-tonns gravemaskin som skulle brukes på banen.

De hadde en ny Volvo med boggi på banen, men fant ut at de ikke trengte en sånn lastebil. N86'en klarte de oppgavene de skulle løse sammen med en stor traktor.

Det viktigste for kjørekomforten er ifølge Arvid et godt sete og runde hjul. Med det i orden er han klar for landeveien også i sommer.

- Jeg liker jo godt ting som er litt eldre da. Tror det kommer naturlig med årene. Men det må ikke være eldre en fra 60-årene. Hvis ikke blir det ikke godt å kjøre, sier Arvid.

Volvo'en passes på slik en gammel dame fortjener.
Volvo'en passes på slik en gammel dame fortjener.

Klosterskogens Volvo
- Volvo N86 tippbil.
- Registrert i 1969.
- Kilometerstand er ingen sikker på.
- 7-liters rekkemotor med turbo - 185 hk.
- Highrange girkasse
- Går på to liter på mila.
- Registrert for tre personer.
- 15 tonn totalvekt - 8,3 tonn nyttelast.
- Ble solgt ny på Kongsberg som tømmerbil.
- Bygd om til tippbil i 1976.
- Vært på Klosterskogen siden 1980.
- Antagelig en av landet eldste lastebiler i daglig bruk.

Forsiden nå