Volvo FH med 13- og 16-litersmotor og ”kenguru-hytte” kan nå leveres med smalere seng og mer gulvplass. Modifikasjonen er Volvos svar på kundeønsker.
Volvo FH med 13- og 16-litersmotor og ”kenguru-hytte” kan nå leveres med smalere seng og mer gulvplass. Modifikasjonen er Volvos svar på kundeønsker.

Volvo Norge kvesser klørne

Volvos strategi for å gjenerobre posisjonen som markedsleder i Norge er klar, og gjennomføringen startet ifjor. Karavanen 2009 var det mest synlig tegnet på det. Flere tusen sjåfører prøvekjørte det store trekkplastret, FH16/700, flaggskipet i en påstått "friskmeldt" FH-serie.

For å kunne bli markedsleder i Norge må produktene være i orden. Nå fremstår Volvos representanter som helt overbevist om at Volvos lastebiler ikke bare kan måle seg med hva som helst, de er verdens beste.

En fri oversettelse av hva Volvo-folket sier nå, kan være følgende: Ingen slår Volvos motorer, ingen slår Volvos girkasser, iallfall ikke I-Shift, og drivakslene fra Meritor (tidligere Volvo) har vært best hele tiden.

Kraften som ligger i en slik overbevisning, var nesten til å ta og føle på for norsk fagpresse under en innholdsrik pressekonferanse i Oslo 2. februar. Tegnene på en offensiv holdning vil vi etter alt å dømme få se flere av i tiden som kommer. De vil være mer og mindre konkrete, men de vil alle dra i samme retning, avsted fra en krank periode og over på offensiven som skal resultere i flere Volvo-biler ute på veien. Under pressekonferansen kom to meget konkrete indikasjoner.

Forbedret XXL-hytte

Under karavanen 2009 var Volvos nye 700-hester med den ekstra lange, australske hytta det store trekkplastret. Volvo fikk mange positive tilbakemeldinger fra sjåførene som prøvekjørte bilen, men det kom også en klar tilbakemelding om at mange sjåfører ikke behøver så bred seng. De vil heller ha større gulvplass. I og med at XXL-førerhuset er24,5 cmlengre enn standard Globetrotter-hytte, var det plass for en bredere seng. Men sjåførene sa "vi trenger ikke bredere seng". De prioriterer bevegelsesfrihet. - Vi har funnet løsninger på kundenes ønsker om smalere køye i det lange førerhuset. Vi har to forskjellige løsninger, hvorav en bygges om i Norge. Her er alt som er montert på gulvet bak setene flyttet10 cmbakover. Madrassen i køyen kuttes med10 cmi bakkant og5 cmi forkant bak førerstol. Dette gir bedre gulvplass, og førerstolen kan skyves lengre bakover. Samtidig kan passasjerstolen enklere svinges rundt, forklarte Stein Grüner under pressekonferansen. - Det lange førerhuset kan også bestilles med en køye på 76 cm, en bredde som er standard i de andre Globetrotter-førerhusene. Køya er bred nok til å sove på, og i tillegg får man enda bedre gulvplass. Dermed kan vi nå tilby XXL med tre alternative køye-løsninger, tilføyde Stein Grüner.

Alle Volvos førerhus for FH-modellene produseres i Volvos førerhusfabrikk i Umeå.

Satser på brannbiler

Så vidt vi kunne "tolke" uttalelser under pressekonferansen, har Volvos lastebiler ikke vært helt i skuddet hos brannbil-påbyggerne. Dette forholdet vil Volvo gjerne forbedre. En dialog med påbyggerne har ført til at Volvo har "ryddet opp" i chassiset for å gjøre det like lett å bygge brannbilutstyr på et FL- eller FM-chassis som på et hvilket som helst annet av andre merker.

Volvo mangler ikke modeller som kan benyttes, og for 4x2-chassis kan motoreffekter opp til 500 hk leveres. En styrke for Volvo kan vel sies å være at en fremmed automatkasse (i praksis en Allison-kasse) ikke må importeres. Volvos egen Powertronic-kasse med den siste tilpasningen for bruk i lastebil, er like anvendelig og trolig minst like robust.

Volvos mannskapshytte er ikke hentet fra påbygger utenfra, men bygget ved Volvos hyttefabrikk i Umeå. Det sier stort sett alt om kvaliteten på sveisearbeidet og rustbeskyttelsen.

Forsiden nå