Volvo gjør det godt på nyregistrerings-statistikken første kvartal 2018 sammenlignet med samme periode 2017.
Volvo gjør det godt på nyregistrerings-statistikken første kvartal 2018 sammenlignet med samme periode 2017. (Foto: Espen Braata)

Volvo og MAN på fremmarsj

Likevel er Scania størst i tyngste vektklasse (22 tonn og over) og totalt alle klasser.

Statistikken for førstegangsregistreringer av lastebiler i Norge (alle klasser over 3,5 tonn samlet) første kvartal 2018, viser at det er nesten dødt løp mellom de to store, Scania og Volvo.

Scania står står registrert med 450 lastebiler (481 stk. i 1. kv. 2017) og Volvo har 448 lastebiler (372 stk. i 1. kv. 2017). Scania har dermed en tilbakegang på 6,4 prosent, mens Volvo har en fremgang på 20,4 prosent.

Mercedes-Benz har tredjeplassen (alle klasser samlet), med 164 stk. Dette er imidlertid en nedgang på 28,7 prosent fra de 230 nyregistreringene de står bokført med første kvartal 2017.

MAN er nesten på talefot med MB med 128 stk. Dette er en oppgang på 45,5 prosent fra de 88 som ble registrert første kvartal 2017.

Ingen av de andre lastebil-merkene i Norge når 35 nyregistrerte lastebiler i første kvartal 2018.

3500 - 5999 kg

Denne kategorien kan kalles en Campingbil-kategori når man ser tallene som sendes ut av Opplysningsrådet for Veitrafikken AS (OFV).

Når vi skreller vekk campingfolket, står vi igjen med Mercedes-Benz og Volkswagen.

Mercedes-Benz er nokså overlegen, med 14 registrerte mot VWs to første kvartal.

De tilsvarende tallene for første kvartal 2017 var henholdsvis 19 stk. og tre stk.

 

6000 - 9999 kg

Her viser OFVs tall at det er dødt løp mellom Iveco og Mecedes-Benz. Begge står med 24 nyregistreringer første kvartal.

Dette gir en oppgang på 41,2 prosent for Iveco (17 stk. i 1.kv. 2017) og en oppgang på 50 prosent for Mercedes-Benz (16 stk. i 1.kv. 2017).

Renault hadde en tredjeplass i denne kategorien i første kvartal 2017, med elleve nyregistreringer. Merket har hatt et dramatisk fall til en sisteplass i år med to stk.

10.000 - 15.999 kg

Dette er klassen med færrest antall lastebiler. Det vil si at en håndfull antall lastebiler gjør store utslag på plasseringen på listen.

I år er MAN øverst med 15 stk. Samme periode i 2017 hadde MAN fjerdeplassen med åtte stk.

Mercedes-Benz har andreplassen begge år, 14 stk. i 2018 og 12 stk. i samme periode i 2017.

Volvo var på sisteplass første kvartal 2017 med to nyregistreringer. I år er tallet seks og det sender merket opp til tredjeplass.

Dette skjer mye takket være at Iveco og Renault som var nummer en og to i fjor (Renault delt med Mercedes-Benz) har hatt store fall.

Iveco hadde 19 stk. 1.kv. 2017 og fem i 1.kv. 2018. De tilsvarende tallene for Mercedes-Benz er tolv og fire.

16.000 - 21.999 kg

Scania var på topp i første kvartal 2017. I år må merket ta til takke med andreplass, med en halvering av antallet (fra 54 stk. til 27 stk.).

Volvo troner på topp med 58 nyregistreringer. Det er flere enn nummer to og tre (Mercedes-Benz) på listen har til sammen.

22.000 kg og tyngre

Den suverent største klassen med over dobbelt så mange nyregistreringer som de andre til sammen.

Her er Scania på topp med 423 stk. i år og 427 stk. i samme periode i 2017. Volvo er ubestridt toer i år som i fjor. Scanias forsprang er imidlertid halvert fra litt over hundre stk. i fjor mot under 50 i år (se tabellen).

Første kvartal 2017 hadde nummer tre på listen, Mercedes-Benz rundt regnet tre ganger så mange nyregistreringer som nummer fire, MAN.

Så langt i år er det bare så vidt Mercedes-Benz holder MAN bak seg Se tallene i tabellen.

Med så store forandringer blir det spennende å følge utviklingen videre i 2018.

Forsiden nå