Prosjektdirektør Frode Nilsen i LNS hevder at med den norske måten å drive tunneler på, er det fullt mulig å hente ut oljen i Lofoten via et tunnelsystem og driftshaller.
Prosjektdirektør Frode Nilsen i LNS hevder at med den norske måten å drive tunneler på, er det fullt mulig å hente ut oljen i Lofoten via et tunnelsystem og driftshaller.

Volvo OptiShift - kjapp og drivstoffgjerrig

- Jeg er svært fornøyd med denne hjullasteren. Den er behagelig å kjøre, og den er langt raskere enn "gamle-Volo'n" vi har. Kjappheten er viktig, for hos oss går det i ett kjør dagen lang.

Det sier maskinfører Andreas Myrvold (28) hos Franzefoss på Steinskogen i Bærum. Han er den første i landet som kjører Volvo-hjullaster med det nye OptiShift-systemet som Volvo lanserte på Bauma. Myrvold som laster pukk dagen lang, fikk den nye hjullasteren, L180F (ca. 26 tonn), i midten av april

Redusert forbruk

Volvo Construction Equipment (VCE) tilbyr OptiShift som ekstrautstyr på hjullastermodellene L150F (23 tonn), L180F (26 tonn) og L220F (31 tonn). Redusert drivstofforbruk er Volvos målsetting med OptiShift.

- Med OptiShift har maskinen "lock up"/direkte drift på 2., 3. og 4. gir. Siden converteren er koblet ut oppnår en lavere drivstofforbruk, opptil 15%. Direkte drift er spesielt fordelaktig i last-/bæresykluser, ved lengre transportstrekninger og i bakkeklatring. I bakkekjøring holder maskinen en fart på ca.25 km/h, og det er langt kjappere enn en hjullaster uten dette systemet. Maskinen bruker simpelthen mindre tid på arbeidsoperasjonene, og redusert tid er også penger spart. Ved kortere last-/transportsykluser kan den direkte driften kobles ut, sier Gunnar Netland, produktsjef for hjullastere og dumpere hos Volvo Maskin AS.

I OptiShift ligger også RBB som i Volvo-terminologi er Reverse by Braking.

- Hos oss kaller vi det "bremseassistert vending". Det innebærer at det er kjørebremsene som foretar nedbremsingen når reversvalget er gjort under fart forover, i motsetning til transmisjon/converter-nedbremsing i våre hjullastere uten OptiShift. Det igjen betyr at OptiShift vil redusere slitasjen på converter/drivlinje, forklarer Netland.

10 km raskere

På Steinskogen har Franzefoss også en Volvo L150E. Den er fem år gammel, og er langt "tregere" i de bratte bakkene mellom laveste og høyeste punkt i pukkverket. Det kan Andreas Myrvold underskrive på; han kjørte nemlig "gamle-Volvo'n" før han fikk OptiShift-maskinen.

- Med OptiShift-hjullasteren holder jeg 25 km/hi oppoverbakkene. Med L150E-maskinen ligger toppfarten på rundt 14 km/h. Til det øverste punktet i bruddet bruker jeg 9-10 minutter med den nye hjullasteren, mens det tar 15-16 minutter med den gamle hjullasteren. Og tid er viktig. Vi jobber innenfor en tidsramme på ca. 7,5 minutter fra da lastebilen går på vekta tom til den står på vekta med fullt lass. Det er en utfordring for lastebilene kommer i ett kjør. Vi kan daglig laste opptil 3500-4000 tonn, både tilslagsmateriale til asfalt og betong fra haugene nederst i anlegget, til de større dimensjonene som ligger øverst i bruddet. Det innebærer mye skytteltrafikk mellom de forskjellige ferdigvarelagrene, sier Myrvold som laster med ei 4,8 m 3 halvspiss Volvo-skuffe på maskinen han er blitt så glad i.

Velutstyrt

- Foruten at den er kjapp, girer den bløtt og fint. Jeg liker også den nye spakstyringen, automatisk klimaanlegg, el-justerbare sidespeil og kjøleskapet som er blitt installert. Det holder vannet kaldt og friskt. Det vi trenger er noen flere arbeidslys i tillegg til LED-lysene som allerede sitter på maskinen, sier Andreas Myrvold som er verneombud på Franzefoss-anlegget på Steinskogen. Anlegget som ble satt i drift i 1960, produserer årlig 400.000-500.000 tonn for sine kunder i Asker og Bærum, Oslo og deler av Buskerud.

Forsiden nå