Telia, Ericsson og Volvo Construction Equipment tester Sveriges første 5G-nett for industriell bruk på Volvo CEs anlegg i Eskilstuna.
Telia, Ericsson og Volvo Construction Equipment tester Sveriges første 5G-nett for industriell bruk på Volvo CEs anlegg i Eskilstuna. (Foto: Volvo CE)

Volvo skal teste fjernstyrt hjullaster med 5G

I mars 2019 innviet svenske Telia, Ericsson og Volvo Construction Equipment Sveriges første 5G-nett for industriell bruk på Volvo CEs anlegg i Eskilstuna.

Dermed er Volvo CE en av de første i verden til å benytte 5G-teknikk for å teste fjernstyrte maskiner og autonome løsninger.

5G-nettet skal brukes til å videreutvikle løsninger for fjernstyring av anleggsmaskiner samt «helt automatisert flyt» i Eskilstuna.

Det skal også forskes på hvordan oppkoblede maskiner kan skape merverdi for kunden.

5G-styring av en konvensjonell hjullaster

 - Det finnes ulike nivåer av autonome løsninger, og 5G kommer til å være en viktig teknisk støtte for oss i å drive utviklingen videre. Testene skal inkludere fjernstyring av en konvensjonell hjullaster og videre tester av vår konseptdumper HX2, sier Melker Jernberg, adm. direktør i Volvo CE.

 - Vi merker at anleggsbransjens interesse for 5G er stor. Automatisering av hele kjeden muliggjør nye arbeidsmetoder og store effektiviseringsgevinster. Men for å koble opp virksomhetskritiske maskiner og kjøretøy, kreves en løsning som kan håndtere massive datamengder og en garantert oppkobling. Det er dette 5G muliggjør, og det er jeg stolt over at vi sammen med våre partnere leder an med i Sverige, sier Anders Olsson, adm. direktør i Telia Sverige.

- Ekstremt korte responstider

Også i automatiske systemer kommer mennesker av og til å behøve og gå inn for å overstyre.

Dagens fjernstyringsteknikk gir en forsinkelse som gjør det vanskelig å styre med en ønskelig hastighet og presisjon. Med 5G skal fjernstyring bli enklere og sikrere.

Om 5G-samarbeidet

Dette er femte generasjon mobilnett. Sammenlignet med 4G, er 5G raskere, har mindre forsinkelse, bedre pålitelighet og klarer å håndtere flere oppkoblede enheter samtidig. Dette åpner opp for helt nye bruksområder innen industri, anlegg og andre viktige samfunnsfunksjoner i hverdagen.

Sommeren 2018 startet den svenske teleselskapet Telia et 5G-partnerprogram i Sverige. Dette inneholder et utviklingsmiljø som utforsker de tekniske og forretningsmessige mulighetene 5G kan gi, før den kommersielle lanseringen i 2020.

Til nå er Volvo CE, Einride, Tieto og Mittuniversitetet med i partnerprogrammet. I tillegg til partnerprogrammet, samarbeider Telia med Kungliga Tekniska Högskolan, initiativet Umeå 5G, Luleå Tekniska Universitet og Sveriges Olympiska Akademi om 5G.

- Med ekstremt korte responstider og datakapasitet samt høy pålitelighet i mobilnettet, kan nå kommersiell og standardisert 5G-teknikk benyttes til for eksempel å fjernstyre tunge maskiner i nåtid. Dette åpner døren for nye muligheter som økt effektivitet, redusert kostnad og minimering av risiko i farlige miljøer. 5G hjelper oss med å skape et sikrere, mer effektivt og bærekraftig samfunn. Sammen med Telia og Volvo CE virkeliggjør vi nå dette i Eskilstuna. 5G-teknikken er klar for verden, sier Magnus Frodigh, forskningssjef hos Ericsson.

Mindre stopp i driften

Volvo CE, Telia og Ericsson samarbeider fra før om å bruke den nyeste teknikken til å utvikle sikrere og mer effektiv gruvedrift. Sommeren 2018 ble Volvo CE med i Telias 5G partnerprogram.

Erfaringene fra testene i Eskilstuna, forventer Volvo CE å kunne innføre i sin globale virksomhet.

- Testene foregår lokalt i Eskilstuna, men vår virksomhet her virker globalt. Oppkoblede maskiner og autonome systemer er fremtiden. Det kan gi våre kunder mer effektiv produksjon, logistikk, større fleksibilitet og sikrere arbeid. Ved å minimere de potensielle sikkerhetsrisikoene og driftsavbruddstiden som er forbundet med virksomheter som gruvedrift, kan vi komme nærmere vår streven mot nullutslipp, null ulykker og null uforutsette stopp. Det skal bli spennende å se hvor langt 5G kan hjelpe oss på denne reisen, sier Melker Jernberg.

Forsiden nå