Denne Volvo VNL 760 Xceed-en var ett av blikkfangene på Volvo Norges område på Oslo Motor Show 25.-27. oktober.
Denne Volvo VNL 760 Xceed-en var ett av blikkfangene på Volvo Norges område på Oslo Motor Show 25.-27. oktober. (Foto: Hans Kristian Barbøl)

Volvo stilte ut snutebil i Lillestrøm

Volvo Norge hadde med seg en Volvo VNL760 Xceed til Oslo Motor Show på Norges varemesse i Lillestrøm.

Den amerikanske bilen brukes til demokjøring og utstilling i Europa, men nye amerikanske Volvo-lastebiler skal ikke selges av Volvo Trucks i Europa. Det er for omfattende å få den godkjent for Europa for nybilsalg, selv om det er strenge utslippskrav i USA som i Europa. Det er likevel ulike regelregimer.

Det er skikkelig campingbilfølelse å komme inn i VNL-en fra 2018. Her viser en av Volvos representanter på messen, Torstein Magelssen, komfortable senger, kjøleskap og mikrobølgeovn med mer i volum-førerhuset. Foto: Hans Kristian Barbøl

- Vi skulle gjerne sett at det var felles standarder for verden sett under ett. Slik at utslipp-standarder som er tilnærmet like gode slås sammen, sier tidligere PR-sjef i Volvo Norge, Torstein Magelssen, som hjalp til på Volvos stand på messen.

AT.no hadde gjerne sett at fabrikksnutebiler gjorde comeback i Europa.

Det hadde antakelig spart mange yrkessjåførliv hvert år, ved at sjåføren sitter mer beskyttet ved en frontkollisjon.

Selv om den ikke selges i Europa, fungerte VNL-en fint som blikkfang på Volvos område.

Flere tok en titt på bilen for å se forskjellene på hvordan en amerikansk og en europeisk lastebil er bygget.

Selv om det er mange likheter, er det også mange forskjeller.

Kontoren til en VNL-sjåfør. De amerikanske snutespeilene gir ekstra oversikt på sidene. Foto: Hans Kristian Barbøl
Fargerike brytere viser bremsefunksjoner. Foto: Hans Kristian Barbøl
Radioen er på plass. 10-4. Foto: Hans Kristian Barbøl

Volvo VNL 760 Xceed

Akselkonfigurasjon: 6x2 pusher

Akselavstand: 6100 mm

Motor: Volvo D13 Turbo Compound

Motoreffekt: 425 hk

Girkasse: I-Shift, 12 trinn

Bakaksel: Singelreduksjon

Fjæring foran: Parabel

Fjæring bak: Luft

Chassis: Medium høyt chassis

Førerhus: 760

Utstilt årsmodell: 2018

Elektrisk anlegg: 12 V

Forsiden nå